Vliegveld Hoogeveen


Vliegveld Hoogeveen ligt ten noordoosten van Hoogeveen op het industrieterrein “De Wieken”. Op het vliegveld zijn verschillende luchtvaart gerelateerde bedrijven, clubs en verenigingen gevestigd en er is een restaurant. Het vliegveld is de thuisbasis van een groot aantal historische vliegtuigen. Naast zweefvliegen en motorvliegen is ook parachutespringen een van de activiteiten.

Vliegveld Hoogeveen heeft met 1200 meter de langste grasbaan van alle regionale velden in Nederland en is hierdoor geschikt voor zowel moderne als historische vliegtuigen. Eind 2019 is, met bijdragen van de gemeente Hoogeveen, de provincie Drenthe en de Rabobank, de grasbaan voorzien van drainage. Vanwege de drainage is de baan nu het gehele jaar zonder beperkingen bruikbaar.

Het beheer van het vliegveld is sinds 1984 in handen van Stichting Vliegveld Hoogeveen. Voor de orde en veiligheid op het luchtvaartterrein is de havenmeester verantwoordelijk.

Om het vliegen mogelijk te maken zijn een groot aantal vrijwilligers het hele jaar actief om het vliegveld operationeel te houden.

Bevoegd gezag

Vliegveld Hoogeveen was in januari 2012 de eerste regionale luchthaven in Nederland met een (provinciaal) Luchthavenbesluit op basis van artikel 8.43 van de Wet luchtvaart. De provincie is bevoegd gezag voor het vliegveld.

Deze verantwoordelijkheid van de provincie betekent onder andere dat er toezicht en handhaving op de naleving van het Luchthavenbesluit door de provincie plaatsvindt. Deze taak is bij de meeste provincies gedelegeerd aan de Omgevingsdienst. Dit geldt ook voor Drenthe. De Omgevingsdienst Drenthe houdt toezicht op en registreert klachten die betrekking hebben op het starten en landen van vliegtuigen.

De bevoegdheid is niet allesomvattend: de provincie Drenthe heeft enkel een “landzijdige” bevoegdheid. Dat betekent dat de provincie geen zeggenschap heeft over wat er plaatsvindt in de lucht. Die taken zijn elders ondergebracht.

Verschillende partijen hebben een eigen taak en verantwoordelijkheid:

  1. Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en het Ministerie van Defensie beheren samen het luchtruim.
    • Het ministerie van I&W is verantwoordelijk voor diverse regelgeving rondom luchtvaart, waaronder geluid en veiligheid.
    • Het ministerie van Defensie is (mede) verantwoordelijk voor meerdere onderwerpen als het gaat om luchtvaart.
  2. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL): handelt al bijna honderd jaar 24/7 het vliegverkeer op de vliegvelden en in het luchtruim af.
  3. Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC): is de luchtverkeersleiding voor het vliegverkeer dat over Nederland heen vliegt.
  4. Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT): is verantwoordelijk voor de controle van uiteenlopende onderdelen van de luchtvaart.
  5. Luchtvaartpolitie: houdt toezicht op burgerluchtvaart, sport- en reclamevliegtuigjes en ballonvaarders en controleren op alcoholgebruik, belading, luchtwaardigheid, vluchtuitvoering, brevet en vliegverboden.
  6. Gemeente Hoogeveen: is verantwoordelijk voor het vastleggen van de ruimtelijke beperkingengebieden (op basis van geluid, externe veiligheid, obstakelhoogte etc. en zoals vastgelegd in het Luchthavenbesluit en/of de Wet Luchtvaart) in haar bestemmingsplannen/omgevingsplannen. De beperkingengebieden beperken ruimtelijke ontwikkelingen in de nabijheid van het vliegveld. De gemeente is ook verantwoordelijk voor het blijven laten passen van het vliegveld in de bestaande omgeving. Binnen de beperkingengebieden kan en mag zij geen ontwikkelingen toestaan die strijdig zijn met de mogelijkheden van het vliegveld.

Luchthavenbesluit

In een Luchthavenbesluit staat wat er op en bij een vliegveld wel en niet mag. Een Luchthavenbesluit is vergelijkbaar met een bedrijfsvergunning en geeft de grenzen aan waarbinnen de exploitatie van de luchthaven zich kan en mag bewegen.

Het luchthavenbesluit beschrijft ook hoe groot het luchthavengebied is, welke activiteiten op de luchthaven mogen worden uitgevoerd, hoe vaak en wanneer er vliegtuigen, helikopters en drones mogen vliegen en wat er in de omgeving wel en niet mag, vanwege eventuele gevolgen voor het milieu en/of de veiligheid van het vliegverkeer.

Provinciaal luchtvaartbeleid

In het provinciaal Luchtvaartbeleid van Drenthe (2010) is het belang van vliegveld Hoogeveen beschreven. Het provinciaal belang is dat alle luchtsportactiviteiten zoveel mogelijk geconcentreerd op één plek binnen de provincie plaatsvinden. Vliegveld Hoogeveen heeft dan ook met name een recreatieve maatschappelijke waarde, en biedt als extra een basis voor historische vliegtuigen.

Als vliegveld Hoogeveen er niet zou zijn, zou dat betekenen dat alle op vliegveld Hoogeveen gevestigde luchtsporten een andere plek - en wellicht verspreid over de provincie - zouden moeten vinden. Een dergelijke spreiding van activiteiten is niet gewenst.

Meldingen over vliegverkeer

Wilt u een melding doen over vliegverkeer?

Een melding kan rechtstreeks naar de luchthaven worden gedaan door te bellen met de havenmeester of door het formulier in te vullen via de contactpagina. De havenmeester handelt de melding af.

Kan de havenmeester de klacht niet afhandelen? Dan wordt de melder doorverwezen naar de betreffende verantwoordelijke of controlerende partij: de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Luchtvaartpolitie of de provincie Drenthe.

Het vliegveld of de havenmeester kan de hinder niet altijd verhelpen. Vliegverkeer moet zich aan regels houden die Europees en/of landelijk zijn vastgelegd. Vliegtuigen kunnen dan niet anders vliegen dan dat ze meestal doen.

Toch is een melding doen belangrijk. Het geeft inzicht in het effect van de luchtvaart op de leefomgeving. En dat effect wordt meegewogen in een goede balans tussen luchtvaart en de leefomgeving.

Onderstaand filmpje geeft uitleg over de luchtvaart en het doen van een melding.