Eiwitboeren van Nederland bezoeken Assen

De producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland laten elke dag in de praktijk zien dat een uniek verdienmodel mogelijk is met de teelt van vlinderbloemigen, zoals bonen.

De Eiwitboeren willen dit verhaal graag onder de aandacht brengen en organiseren daarom roadshows door heel Nederland.
In december bezochten de Eiwitboeren dus het Provinciehuis in Assen. Bestuursleden Henk Janknegt en Geert Lindenhols presenteerden de missie en visie van de organisatie. Henk Janknegt: “Samen met onze leden werken wij aan een goede verwaarding van eiwitgewassen, specifiek droog te oogsten vlinderbloemigen, geteeld op Nederlandse bodem”.

Een transparante samenwerking vormt hierbij het speerpunt met meerwaarde voor boer, burger, bodem en biodiversiteit. Voor de boer met toekomstperspectief voor de bedrijfsvoering, én voor de burger die dankzij een logo weet dat hij eiwitproducten van eigen bodem eet.
Gedeputeerde Otter was één van de aanwezigen tijdens de bijeenkomst. Otter: ”De provincie Drenthe heeft de Green Deal Eiwitrijke Gewassen ondertekend. Meedoen aan deze Green Deal past bij de ambities die de provincie heeft beschreven in het Programma Toekomstgerichte Landbouw: innoveren en verduurzamen in de primaire sector en in de keten. Het organiseren van deze roadshows zijn een meerwaarde om samen vorm te geven aan deze doelen”.