Van Gogh Drenthe van start in 2023

Volgend jaar is het 140 jaar geleden dat Vincent van Gogh voet op Drentse bodem zette. Het onbekende hoofdstuk in de geschiedenis van Van Gogh krijgt vanaf 2023 een gezicht in Drenthe. Waarom kwam hij naar Drenthe en wat inspireerde hem? Waar heeft hij geschilderd? Het verhaal van Van Gogh wordt zichtbaar en beleefbaar gemaakt met onder andere een grote tentoonstelling over Van Goghs Drentse periode, een nieuwe beleving in het Van Gogh Huis Drenthe, muziektheaterstukken, een fietsroute en tal van lokale initiatieven.

Aftrap op 30 maart

Op 30 maart, de geboortedag van Vincent van Gogh, vindt de officiële start van Van Gogh Drenthe plaats met de opening van drie Van Gogh fietsroutes langs de plekken waar Van Gogh in 1883 rondtrok. Bijzondere fietsroutes, waar de schilderijen en schetsen van Van Gogh tot leven komen in doorkijkpanelen en waarin ook de brieven die hij schreef aan zijn broer Theo een nieuw geluid krijgen. Ook start dan de campagne om zowel de Drenten als de rest van Nederland en Duitsland te laten weten dat Van Gogh zijn inspiratie in Drenthe vond. Met de activiteiten die starten in 2023 wordt een basis gelegd voor de jaren die volgen om zo blijvend Van Gogh een gezicht te geven.

Tipje van de sluier

Op 30 maart wordt ook het totale programma dat in 2023 plaatsvindt bekendgemaakt, waarvan nu al een tipje van de sluier wordt opgelicht. Naast de drie fietsroutes verschijnen rond de zomer van 2023 ook nog drie Van Gogh wandelrondjes rond Nieuw-Amsterdam/Veenoord, Zweeloo en Hoogeveen. Het Van Gogh Huis Drenthe in Nieuw-Amsterdam/Veenoord, het enige voor publiek toegankelijke huis in Nederland waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt, zal dit voorjaar een metamorfose ondergaan en rond de zomer openen als spectaculaire belevenis. Op 11 september start de tentoonstelling Op reis met Vincent in het Drents Museum. Nooit eerder was de Drentse periode van Vincent van Gogh onderwerp voor een grote tentoonstelling. Voor het eerst worden nu in Assen zoveel mogelijk werken uit zijn Drentse oeuvre bijeengebracht.

Er wordt gewerkt aan een bijzonder concert van Calma Producties in samenwerking met het Veenkoloniaal Symphonie Orkest, Carina Vinke en Justin Ripassa in Nieuw Amsterdam, opgevoerd als een muzikale brief aan Vincent van Gogh. Eind september volgt er onder leiding van theatergezelschap BUOG een prachtig locatietheater geïnspireerd op Van Gogh langs boerenerven in Zweeloo. In Hoogeveen zal Peergroup een theatervoorstelling voor scholen gaan uitvoeren samen met de leerlingen. Daarnaast verschijnt er in het voorjaar van 2023 een Van Gogh muurschildering in het centrum van Hoogeveen en worden in de gemeente Emmen ook de mogelijkheden onderzocht om een muurschildering als ode aan Van Gogh te realiseren op de oude graansilo in Nieuw-Amsterdam/Veenoord. Op 14 en 15 november vindt het eerste Van Gogh Symposium vanuit Van Gogh Europe plaats in Emmen.

Van Gogh leeft in Drenthe

Van Gogh werd geïnspireerd door het Drentse landschap, maar Van Gogh inspireert ook de Drenten. Dat komt tot uiting in de vele initiatieven die in de gemeenten Coevorden, Emmen en Hoogeveen in de loop van dit jaar zijn losgekomen. Drentse ondernemers, cultuurmakers, stichtingen en verenigingen in Coevorden, Emmen en Hoogeveen hebben mooie initiatieven voor het beleefbaar maken van het verhaal over het leven van Van Gogh. Maar liefst 22 concrete projecten worden mogelijk gemaakt door middel van de gezamenlijke subsidieregeling van de provincie Drenthe en de gemeenten Coevorden, Emmen en Hoogeveen. Van een Vincent van Gogh lied in het Drents, levend kunstenaarsdorp in Zweeloo en Van Gogh Vaar-fietstochten tot het maken van je eigen 3D schilderij á la Van Gogh. Veel van deze en andere initiatieven zijn nu nog volop in de maak. Zodra de data voor de activiteiten bekend worden, zal dit te zien zijn op www.vangoghdrenthe.nl. Vanaf 30 maart 2023 is een programmabrochure beschikbaar bij onder andere de Toerist infopunten.

Meer over Van Gogh Drenthe

Drie maanden verbleef Vincent van Gogh in Drenthe. Een korte, maar belangrijke periode in zijn leven. Op advies van bevriende kunstenaars kwam Van Gogh hier om zich door het oerlandschap en de Drentse veenarbeiders te laten inspireren. Hij ontwikkelde er zijn passie voor de kunst. Het eenzame, ruwe landschap en de weidse natuur die hij vastlegde in zijn schetsen en op het doek, zijn nog steeds goed zichtbaar. De samenwerkingspartners; Provincie Drenthe, de gemeenten Coevorden, Emmen en Hoogeveen, het Drents Museum, Recreatieschap Drenthe en Marketing Drenthe willen samen met lokale partijen waaronder Het Van Gogh Huis Drenthe en het Kunstenaarsdorp Zweeloo de culturele erfenis van Van Gogh blijvend zichtbaar en beleefbaar maken.