De populariteit van de Drentse voedselbossen

Wie in Drenthe een voedselbos wil bouwen, kan daarvoor terecht bij een team van vrijwilligers dat met kennis en kunde bijspringt. Het Drents Voedselbos Loket wordt medegefinancierd door de provincie Drenthe. Maar wat is een voedselbos eigenlijk en waarom vindt de provincie dit belangrijk? Marjan Ytsma, werkzaam op het thema landbouw en landbouwgebruik, geeft het antwoord.

Voor het starten of onderhouden van een voedselbos is kennis vereist. Want hoe start je een voedselbos? Hoe snoei je een appelboom en wanneer moet dit eigenlijk? En wat betekenen die stippels op de bladeren? Het Drents Voedselbos Loket is het aanspreekpunt voor alle vragen over voedselbossen in Drenthe.

Het Drents Voedselbos Loket komt indirect voort uit de Bomen- en bossenstrategie, legt Marjan Ytsma uit. In deze nota, die in 2022 is vastgesteld, heeft de provincie Drenthe zich verplicht de kwaliteit van de bestaande Drentse bossen te verbeteren én uit te breiden, met 3.700 hectare. Deze ambitie voor 2030 vindt voor een deel plaats buiten de bestaande natuurgebieden en daar komen de voedselbossen om de hoek kijken.

“Er bleek een enthousiaste groep vrijwilligers actief te zijn op dit terrein, met Femmeke Huigens als voortrekker. Zij heeft een voedselbos bij haar huis en zij heeft met gelijkgestemden een vereniging opgericht met als doel de levensvatbaarheid  van alle Drentse Voedselbossen te ondersteunen en te stimuleren.” Daar zijn volgens de vereniging drie dingen voor nodig: goed plantenmateriaal, de juiste kennis en verbinding van de initiatieven.

De vereniging meldde zich op het juiste moment bij de provincie met een subsidieverzoek om de doelstellingen van de vereniging waar te maken. De Vereniging Drentse Voedselbossen kreeg een subsidie van 40.000 euro, onder meer voor het organiseren van cursussen, delen van kennis en het verbinden van initiatieven. “Het leuke hiervan is dat deze groene initiatieven gepaard gaan met bewustwording over het belang van biodiversiteit en er zit een sociale component aan; het zorgt voor verbinding tussen mensen.”

Om projecten tot uitvoering te brengen wordt samengewerkt met Landschapsbeheer Drenthe en de educatieve instelling IVN Drenthe voor informatie op scholen, en Natuur en Milieufederatie Drenthe als het gaat om het begeleiden van bewonersinitiatieven. “Er zijn in Drenthe nu zo’n 200 voedselbosinitiatieven bekend, het is dus echt populair. Het initiatief is heel snel van de grond gekomen en ontwikkelt zich snel.”

Meer weten? Kijk op www.drentsevoedselbossen.nl

Wat is een voedselbos?

Een voedselbos is een zelfvoorzienend bos gericht op voedselproductie. Het is aangelegd door mensen en bestaat uit een grote diversiteit aan bomen, struiken en planten. Deze verschillende soorten houden elkaar in evenwicht. Hierdoor zijn er geen bestrijdingsmiddelen of kunstmest nodig en bevordert het de biodiversiteit.