Wolvenwelpen geboren in Midden-Drenthe

Er zijn wolvenwelpen gezien in Midden-Drenthe. Het gaat om minimaal vijf welpen. Dit blijkt uit waarnemingen die via monitoring in het gebied zijn verzameld. Het is de eerste keer dat er welpen zijn geboren in dit deel van Drenthe. Eerder deze zomer werden er al wolvenwelpen gezien in een ander deel van de provincie Drenthe.

Waarschijnlijk gaat het om welpen van wolvin GW3011f, die voor het eerst in september 2022 in het gebied is vastgesteld. De identiteit van het mannetje is nog onbekend. Het kan gaan om GW2864m, die al vanaf juni 2022 regelmatig hier aanwezig is. Van wolf GW3250m is afgelopen periode voor het eerst vastgesteld dat hij in het gebied aanwezig is. Ook deze wolf zou de vader van de welpen kunnen zijn. Dit zal later blijken uit DNA-analyse van drollen van de welpen.

Wet Natuurbescherming

Op basis van de Wet Natuurbescherming roept de Provincie Drenthe op om de toegangsregels van de gebieden op te volgen om de kans op verstoring van deze en andere jonge dieren zo klein mogelijk te houden.

Subsidieregeling landbouwhuisdieren

Een goede bescherming van landbouwhuisdieren met een wolfwerend raster is en blijft belangrijk. Provincie Drenthe stimuleert hoefdierhouders (hieronder vallen runderen, schapen, geiten, varkens, alpaca’s, paarden en paardachtigen) te investeren in wolfwerende rasters en heeft om tegemoet te komen in de kosten een subsidieregeling.

Meer informatie:

Algemeen:
Provincie Drenthe: Wolf in Drenthe - Provincie Drenthe
BIJ12: Alles over de wolf in Nederland (bij12.nl)

Waarnemingen:
Heeft u een wolf gezien? Geef dit dan door aan het Wolvenmeldpunt

Wolf en mens:
Mocht u een wolf tegenkomen, volg dan de volgende adviezen op:
Wat moet ik doen als ik een wolf tegenkom? Meer over wolf en mens (bij12.nl)

Subsidie wolfwerende rasters:
Hoefdierhouders uit heel Drenthe kunnen deze subsidie aanvragen bij SNN via deze link: Subsidieregeling wolfwerende rasters Drenthe 2023 | SNN

Wolvenconsulent:
Wilt u als houder van een hoefdier of landbouwhuisdier praktisch advies over wolfwerende maatregelen? Neem dan contact op met de wolvenconsulent.

Een wolf in zijn leefgebied in Nederland (stockfoto Wolvenmeldpunt)