Column: Een oranjefeest met een Drents tintje

Gepubliceerd op 12 april 2024

Koning Willem-Alexander viert deze maand zijn 57e verjaardag. Het kan inmiddels niemand meer ontgaan zijn dat hij dit, samen met zijn familie, in onze provincie doet. Op zaterdag 27 april vindt Koningsdag na ruim twintig jaar plaats in Drenthe. In 2002 waren Hoogeveen en Meppel het decor van Koninginnedag. En in 1982 bezocht Koningin Beatrix onder meer Zuidlaren.

De Koninklijke familie is natuurlijk regelmatig in Drenthe te gast tijdens streek- of werkbezoeken. Samen met inwoners, maatschappelijke organisaties, gemeentebestuurders en onze kamerheer mag ik dan de ontvangst verzorgen. Maar dat is op kleinere schaal dan onze nationale feestdag.

Op 27 april kijkt iedereen naar Emmen. De deuren staan open voor de Koninklijke familie en voor het hele land. Het centrum van Emmen is sinds het begin van deze eeuw ingrijpend vernieuwd. Daarmee vormt het een prachtig decor om de rest van Nederland kennis te laten maken met Zuidoost-Drenthe. Naast tienduizenden bezoekers betekent Koningsdag miljoenen kijkers. Koningsdag is een van de grootste evenementen van het land. Dit is voor de hele regio de kans om te laten zien dat het er goed toeven is en dat er mooie mensen wonen!

Sinds de bekendmaking in juli 2023 is er hard gewerkt aan de voorbereidingen. De komende weken bereikt dit een hoogtepunt. Het resultaat mag er zijn. De oranje loper gaat uit, met een spetterend programma vol dans, muziek, sport en cultuur op negen pleinen. Ik merk dat alle voorbereidingen nu al verbindend werken en de oranjekoorts toeneemt. Tijdens een bezoek aan Meppel begin dit jaar liet de Koning al weten dat hij zich verheugt op zijn verjaardag in Emmen.

Op www.koningsdaginemmen.nl vindt u informatie over het bruisende programma. Voor iedereen is er wat wils. Als u naar het centrum van Emmen wilt, leest u op deze website praktische tips. Daarnaast doen de NOS en RTV Drenthe verslag van het grote oranjefeest. Uiteraard vinden, net als elk jaar, door heel Drenthe heen activiteiten plaats.

Voor Willem-Alexander wordt het de eerste keer dat hij in Drenthe verjaart. De volgende Koningsdag hier zal waarschijnlijk weer enige tijd op zich laten wachten. Ik hoop dat u als bezoeker, of als toeschouwer, kunt genieten van een onvergetelijke dag en dat 27 april 2024 een mooie plek krijgt in de toekomstige geschiedenisboeken van Drenthe!

Jetta Klijnsma
Commissaris van de Koning in Drenthe