Update: stikstof blijft hoog op de agenda

Zorgvuldigheid voor snelheid

Hoewel aangepast aan de situatie rondom (COVID-19) overleggen de provincies nog wekelijks binnen het Interprovinciaal Overleg (IPO) en tweewekelijks met het Rijk over lange termijn-oplossingen voor het stikstofdossier. Hieronder volgt een korte update van de gespreksonderwerpen en de actuele ontwikkelingen in de provincie Drenthe. Meer informatie is te lezen in de Statenbrief. (pdf?handheld=true, 314 kB)

Gespreksonderwerpen IPO en Rijk

Het Rijk is met de provincies in gesprek over een aantal onderwerpen, ter voorbereiding op besluitvorming. Het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe heeft daarbij aangegeven geen onomkeerbare besluiten te willen nemen zonder zorgvuldige afstemming met de belanghebbende partners uit de sectoren en met Provinciale Staten. Zorgvuldigheid gaat voor snelheid. Het gaat onder andere over de volgende onderwerpen:

• Randvoorwaarden extern salderen met veehouderijen
    Zowel met het Landbouw Collectief als met het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) lopen gesprekken over de (on)mogelijkheid om bij extern salderen met veehouderijen een onderscheid te maken tussen NOx en NH3 (ammoniak). Onze inzet is erop gericht dat er duidelijkheid moet zijn over die (on)mogelijkheid, voordat onherroepelijke keuzes worden gemaakt.
  • Tijdelijk verleasen van stikstofruimte
    Verleasen betekent dat een ondernemer een deel van de niet-benutte stikstofruimte in zijn vergunning op tijdelijke basis beschikbaar kan stellen aan een andere initiatiefnemer. Dat vergt een trefzekere juridische uitwerking en daar is nog tijd voor nodig.
  • lndustrie
    Er wordt hard gewerkt aan het inzichtelijk maken van de (natuur)vergunningensituatie van de industrie. Per bedrijf wordt een administratief-juridische inventarisatie gemaakt van de vergunde ruimte in 1994-2004 en de ontwikkelingen daarna, rekening houdend met wettelijke aanpassingen van richtlijnen voor bijvoorbeeld de emissies van stookinstallaties.

Opkoop van boerderijen door de provincie Noord-Brabant

De provincie Noord-Brabant is voornemens om een voormalige pluimveehouderij in Drenthe op te kopen voor de ontwikkeling van logistiek park Moerdijk. Het college van Gedeputeerde Staten van Drenthe vindt het ongepast dat een mede-provinciebestuur hiermee vooruitloopt op eenduidige afspraken over extern salderen tussen provincies en kabinet. De gesprekken hierover lopen nog.

Groot aantal vragen over vergunningverlening in Drenthe

Het aantal vragen van initiatiefnemers en adviseurs over vergunningen en stikstofruimte blijft onverminderd groot. Medewerkers van het team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zijn telefonisch en per e-mail beschikbaar om te helpen.

Aanbod voor versnelling natuurherstelmaatregelen

Het Rijk heeft eind vorig jaar aan het IPO gevraagd of de provincies mogelijkheden zien om de geplande natuurherstelmaatregelen in de komende jaren te versnellen. De provincie Drenthe werkt samen met de terreinbeheerders, de vier waterschappen en Prolander aan een aanbod om de bestaande uitvoering van maatregelen te versnellen en geplande maatregelen naar voren te halen. Het gaat bijvoorbeeld om verbetering van het Fochteloërveen. Zodra het Rijk een regeling voor deze natuurherstelmaatregelen openstelt, staat Drenthe klaar om dit aanbod gezamenlijk in te dienen.