Goede verbinding voor fietser én dier


In minder dan een jaar tijd is de kade langs het Noord-Willemskanaal klaargestoomd met ‘voorbelasting’ om er het fietspad te kunnen aanleggen. Tussen de Witte Molen en de Meerweg, een stuk van bijna 3 kilometer ter hoogte van de Drentsche Aa, is de ondergrond inmiddels zo goed als ingeklonken. Projectleider Kees Siegers werkt samen met omgevingsmanager Rixt de Jong (beide provincie Groningen) aan de voorbereidingen om volgend jaar te starten met de aanleg voor dit deel van de doorfietsroute.

Kees vertelt: ‘Op zwakke plekken is de grond tot wel 50 cm ingeklonken. Dat heeft te maken met de aanwezigheid van dikke veenpakketten. Door de grond voor te belasten met grond, forceren wij de zettingen van deze veenlagen. Met deze werkwijze voorkomen we dat er straks hoogteverschillen ontstaan in het fietspad. De verwachting is dat begin 2022 de ondergrond genoeg gezet is en we kunnen beginnen met de aanleg.’ Voor de aannemer die het werk gaat uitvoeren zal de bereikbaarheid van het werkterrein een uitdaging zijn’. Kees blikt voorruit. ‘De werkruimte op de kade is beperkt. Het gebied ligt ingesloten tussen de A28 en het kanaal. We onderzoeken of er een groot deel van de materialen en het materieel, zoals beton en machines, per schip kan worden aangevoerd. Dat wordt de volgende uitdaging.’

Rixt vult aan: ‘Ten noorden van het tracé, het stukje waar de kade aansluit op de Meerwegbrug, daar onderzoeken we nog hoe we een veilige en directe oversteek voor de route kunnen inpassen. Het uitgangspunt daarbij is dat alle belanghebbenden zich kunnen vinden in het ontwerp en dat de route past in de omgeving. In het voorjaar hopen we het definitieve ontwerp klaar te hebben en dit voor te leggen aan belanghebbenden in de omgeving.’

Verbinding voor dieren 
Om dieren zoals de otter en de das veilig van de ene naar de andere kant van de A28 te laten gaan, is afgelopen zomer een faunaduiker onder de A28 aangelegd. Deze sluit straks aan op een ‘fauna uittredeplaats’ langs het fietspad. Dit biedt dieren de mogelijkheid om uit het water te klimmen en hun weg te vervolgen via de faunaduiker. De aanleg was een complexe operatie, het verkeer op de A28 moest ongehinderd door kunnen rijden terwijl de snelweg werd opengebroken. Kees vertelt: ‘De A28 is smal op de plaats van de faunaduiker dus de werkruimte is beperkt. Toch is de operatie goed verlopen. Dieren zoals de otter en de das kunnen er straks veilig onderlangs oversteken. Er is een nat- en een droog gedeelte in de tunnel. De otter maakt bijvoorbeeld liever gebruik van een droge oever. Ook amfibieën, zoals de poelkikker of de ringslang, kunnen er langs. Als we medio 2022 starten met de aanleg van het fietspad, dan komen er onder het pad amfibietunnels en is het Noord-Willemskanaal een begaanbare fauna uittredeplaats. Langs de snelweg komen er faunarasters, zodat dieren de weg niet meer kunnen oversteken maar hun weg vinden via de duiker en de uittredeplaats. Daarmee is er straks ook voor dieren een veilige verbinding tussen de natuurgebieden De Onlanden en het Paterswoldsemeer naar het beekdal van de Drentsche Aa'.

De faunaduiker