Provincie Drenthe investeert in gezonde voedselomgeving in Noord-Nederland

Gepubliceerd op 24 juni 2026

Gezond eten is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Daarom geeft de provincie Drenthe € 50.000 subsidie aan GGD Drenthe voor het project Gezonde Voedselomgeving Noord-Nederland. Met de subsidie worden ondernemers, onderwijsinstellingen en andere organisaties bij elkaar gebracht om gezonde voeding makkelijker verkrijgbaar, lekker en betaalbaar te maken. Daarmee ontstaan ook nieuwe kansen voor ondernemers in de agro- en foodsector.

Wat mensen eten, hangt sterk af van hun omgeving. In winkels, kantines en horeca bepalen prijs, gemak en aanbod vaak wat iemand kiest. De kerngroep Gezonde Voedselomgeving Noord-Nederland, waarvan GGD Drenthe penvoerder is, wil het gezonde aanbod daarom toegankelijker en aantrekkelijker maken. Binnen de kerngroep werken partijen uit de food- en agrosector, kennis- en onderwijsinstellingen en publieke gezondheidsorganisaties samen aan een gezondere voedselomgeving.

Nelleke Vedelaar, directeur Publieke Gezondheid GGD Drenthe: "Met dit initiatief willen we laten zien wat er mogelijk is als partijen hun krachten bundelen. Zo bouwen we samen aan een gezonde toekomst, waarin een gezonde voedselomgeving voor iedereen bereikbaar is en gezonde keuzes de makkelijkste keuzes worden."

Van goede voorbeelden naar concrete plannen

De kerngroep onderzoekt waar gezonde voeding nu nog onvoldoende beschikbaar of aantrekkelijk is. Ook wordt gekeken welke goede voorbeelden er al zijn in Noord-Nederland en wat nodig is om die verder te brengen. Daarbij gaat het om plekken waar veel mensen dagelijks eten kopen of krijgen, zoals winkels, kantines en horeca.

Willemien Meeuwissen, gedeputeerde provincie Drenthe: “Gezonde voeding is belangrijk voor onze inwoners en biedt kansen voor onze economie. Door partijen in Noord-Nederland bij elkaar te brengen, kunnen goede ideeën sneller verder worden gebracht. Zo zorgen we dat gezonde voeding beter binnen bereik komt en geven we ondernemers meer ruimte om te investeren.”

Kwartiermaker gaat partijen verbinden

De subsidie wordt gebruikt voor een kwartiermakersfase van één jaar. In deze fase wordt een kwartiermaker aangesteld. Die brengt ondernemers, onderwijsinstellingen en andere organisaties bij elkaar, verkent welke initiatieven kansrijk zijn en werkt toe naar een uitvoeringsagenda voor de periode vanaf 2027. De aanpak richt zich ook op praktische vragen. Hoe kan het aanbod van gezonde voeding worden versterkt? Welke afspraken, regels of inkoopkeuzes helpen daarbij? En hoe kunnen succesvolle initiatieven in de praktijk groter worden gemaakt?

Jan Buining, initiatiefnemer kerngroep: "De opgave is een systeemtransitie om gezond eten niet alleen gezonder, maar ook lekkerder, gemakkelijker en betaalbaar te maken. Noord-Nederland heeft alles in huis om hierin een voortrekkersrol te spelen en zo gezondheidswinst te combineren met economische ontwikkeling."

Samen werken aan een toekomstbestendig voedselsysteem

Met de subsidie zet de provincie Drenthe een eerste stap richting een gezondere voedselomgeving in Noord-Nederland. Door samenwerking tussen agrariërs, voedselondernemers, onderwijs en afnemers te versterken, wil de provincie bijdragen aan de gezondheid van inwoners en aan een sterke regionale economie.