Drenthe zet stap naar meer gezond en regionaal voedsel

Gepubliceerd op 25 juni 2026

De provincie Drenthe sluit aan bij het convenant Gezond Eten uit de Omgeving. Daarmee wil de provincie ervoor zorgen dat gezond voedsel uit de regio vaker wordt gegeten door inwoners en gebruikt door instellingen en organisaties. Gedeputeerde Willemien Meeuwissen ondertekende het convenant vrijdag 26 juni 2026 namens de provincie. In totaal ondertekenden die dag tien partners het convenant, waarvan vier Drentse partijen.

Het convenant is gestart in Groningen en brengt overheden, bedrijven, zorginstellingen, onderwijs en andere organisaties bij elkaar. Inmiddels hebben 35 noordelijke partners zich aangesloten bij het convenant. Samen werken zij aan een regionale voedselketen die gezond, eerlijk en toekomstbestendig is. Drenthe sluit nu officieel aan, zodat ook Drentse producten en partijen nadrukkelijk onderdeel worden van deze samenwerking.

Gedeputeerde Willemien Meeuwissen: “Drenthe heeft veel goede producten van eigen bodem. Met dit convenant willen we ervoor zorgen dat die producten vaker hun weg vinden naar inwoners, instellingen en bedrijven. Dat is goed voor onze boeren en ondernemers en voor iedereen die wil kiezen voor gezond en herkenbaar voedsel uit de regio.”

Kansen voor boeren en voedselondernemers

Door aan te sluiten bij het convenant wil Drenthe de korte voedselketens versterken. Dat betekent dat voedsel dichter bij huis wordt geteeld, verwerkt en gebruikt. Voor boeren en voedselondernemers kan dit zorgen voor meer afzet en een sterker verdienmodel. Ook blijft er meer economische waarde in de regio. Daarnaast maakt een regionale voedselketen beter zichtbaar waar voedsel vandaan komt. Dat helpt organisaties om bewustere keuzes te maken bij hun inkoop, bijvoorbeeld voor kantines, zorginstellingen, scholen of bedrijfsrestaurants.

Samen meer vraag naar regionaal voedsel

Een belangrijk doel van het convenant is om de vraag naar regionale producten te vergroten. Grote organisaties kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Door vaker te kiezen voor producten uit de regio, ontstaat er meer zekerheid voor producenten en wordt gezond eten uit de omgeving beter beschikbaar.

Met de aansluiting verbindt Drenthe zich aan de gezamenlijke ambitie om productie en consumptie van voedsel dichter bij elkaar te brengen. Zo draagt het convenant bij aan een gezonde leefomgeving, een sterke regionale economie en een toekomstbestendige landbouw.