Drenthe als plek om op te laden: nieuwe campagnes nodigen uit tot stilstaan, kijken en beleven
De provincie Drenthe, Marketing Drenthe, terreinbeheerders en het Recreatieschap Drenthe werken aan twee nieuwe themacampagnes om het verhaal van Drenthe te versterken. In een wereld vol prikkels, biedt Drenthe ruimte om te vertragen. Via de projecten Buiten Bereik en Hunebedden als inspiratiebron worden wandelroutes en verhalen gedeeld die uitnodigen om echt te kijken: naar de natuur, het landschap en naar jezelf. Het college van Gedeputeerde Staten stelt €110.000 beschikbaar voor de ontwikkeling van beide campagnes.
Even onbereikbaar, maar dichterbij dan ooit
Buiten Bereik nodigt inwoners en bezoekers uit om offline te gaan: geen prikkels, geen schermen, alleen de geluiden van de natuur. Langs bestaande wandelroutes worden bijzondere bouwwerken geplaatst, ontworpen als plekken voor bezinning, verwondering en rust. Denk bijvoorbeeld aan boomhutten, vogelnesten of plekken die uitnodigen tot reflectie. De bouwwerken herinneren bezoekers eraan dat de natuur kwetsbaar is, dat we er goed voor moeten zorgen én dat beleven van de natuur bijdraagt aan de gezondheid van ons allen. Gedeputeerde Meeuwissen: “Recreatie in Drenthe gaat over veel meer dan de provincie ontdekken en je vermaken. Het gaat over buiten zijn, stilstaan en genieten van het landschap. Deze campagnes laten zien hoe je met kleine momenten buiten écht iets groots kunt ervaren.”
De hunebedden krijgen een stem
De campagne Hunebedden als inspiratiebron zet Drenthe’s oudste monumenten centraal. Een selectie hunebedden, die nog gekozen moet worden, krijgen een naam, een stem en een verhaal. Samen met inwoners, kunstenaars en archeologen worden persoonlijke herinneringen en wetenschappelijke inzichten vertaald naar muziek, poëzie en theater. Door deze creatieve uitingen komen de hunebedden tot leven en wordt het eeuwenoude erfgoed verbonden met de hedendaagse tijd. Een eigentijdse video toont straks hoe het hunebed naar ons kijkt. Op de jaarlijkse Dag van het Hunebed, die wordt georganiseerd met o.a. het Hunebedcentrum, Geopark De Hondsrug, Stichting Kunst & Cultuur (K&C) en Stichting Het Drentse Landschap, wordt de band tussen erfgoed, inwoners en bezoekers versterkt.
Beleving als economische en culturele motor
Met deze projecten geven we invulling aan de ambities uit de Agenda Recreatie en Toerisme 2024–2028 van de provincie Drenthe. Ze dragen bij aan de thematische ontwikkeling voor dagrecreatie, versterken het verhaal van Drenthe en stimuleren de spreiding van bezoekers in de natuurgebieden. Dat maakt deze initiatieven niet alleen relevant voor toeristen, maar ook voor inwoners van Drenthe. Met de projecten kunnen ondernemers in de regio hun aanbod verrijken met authentieke Drentse beleving.