Vervolg publiekscampagne ‘Samen maken we Drenthe Hartveilig’

Gepubliceerd op 12 maart 2024

De Publiekscampagne ‘Samen maken we Drenthe Hartveilig’ krijgt een vervolg met steun van de provincie Drenthe. Voor de campagneperiode 2024-2027 draagt de provincie een bedrag van €30.000 bij uit de Sociale Agenda. In deze campagne slaan HartslagNu, Stichting Hartveilig Drenthe, Vereniging van de Drentse gemeenten en alle Drentse gemeenten de handen ineen. Het doel blijft het realiseren van een dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners in Drenthe, zodat er voldoende burgerhulpverleners zijn om binnen 6 minuten te kunnen reanimeren bij een hartstilstand.

Gedeputeerde Yvonne Turenhout: “Deze campagne is enorm van belang om aandacht te vragen voor het inzetten van burgerhulpverleners. Vanuit de Sociale Agenda investeren we in een samenleving waarin iedereen gelijke kansen heeft op goede gezondheid en toegang tot betaalbare zorg.”

De vorige campagne van 2020 t/m 2023 heeft positieve resultaten opgeleverd. Maar liefst 34 AED’s en 170 burgerhulpverleners zijn aan het netwerk toegevoegd. Toch zijn er ook verbeterpunten. In dezelfde periode zijn namelijk ook AED’s buiten werking gesteld, voornamelijk door verouderde batterijen of vervallen Pads. Blijvende aandacht voor dit onderwerp is dus noodzakelijk.

De bijdrage van de provincie wordt ingezet voor een krachtige publiekscampagne van de gemeenten met advertenties, social media-campagnes en video’s. De boodschap van de campagne is helder: ‘Samen maken we Drenthe hartveilig’. We hebben daarvoor de hulp nodig van inwoners. Doe mee als burgerhulpverlener, zorg ervoor dat jouw AED 24/7 publiekelijk beschikbaar is en help mee om op ontbrekende plekken een AED te plaatsen. Naar aanleiding van de resultaten van de vorige campagne is ook het onderhoud van de AED’s een belangrijk aandachtspunt. De campagne wordt de komende tijd nader ingevuld met alle partijen.

Meer weten over een hartveilig Drenthe? Kijk dan op: Hartveilig Drenthe.