‘Leskist Kansrijk’ helpt scholen in Assen om te praten over armoede

Gepubliceerd op 12 maart 2024

Gemeente Assen en de Protestantse kerk in Assen zijn  een project begonnen om het lezen te bevorderen en te praten over armoede in de klas. Zij hebben daarvoor de ‘Leskist Kansrijk’ van Stichting Positive Minds naar Drenthe gehaald. Het lesmateriaal en de bijbehorende boeken  over armoede zijn bedoeld voor kinderen in de bovenbouw van basisschool groep 7 & 8, de brugklas van het voortgezet onderwijs en ook voor leerlingen op het VMBO.

Twee tot drie kinderen per klas groeien op in armoede en de kist wil het taboe doorbreken. Door over armoede te praten, ontstaat op jonge leeftijd meer begrip voor kinderen en mensen die in armoede leven. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan leesbegrip, leesplezier, presenteren en samenwerken.

Kisten overhandigd aan CBS Het Octaaf en De Nieuwe Kolk in Assen

De leskisten zijn op 11 maart uitgedeeld op CBS Het Octaaf in Assen. Ook zijn er kisten overhandigd aan De Nieuwe Kolk in Assen. Alle scholen in Assen kunnen hier de kist kosteloos lenen. De leskisten zijn aangeschaft met o.a. een stimuleringsbijdrage van 30.000 euro van de provincie Drenthe in het kader van de Sociale Agenda. Gedeputeerde Yvonne Turenhout: “In een wereld vol mogelijkheden moet het niet uitmaken waar je wieg heeft gestaan. Het bespreekbaar maken van armoede is cruciaal. Dit initiatief stimuleert niet alleen begrip op jonge leeftijd, maar ook leesplezier, samenwerking en het doorbreken van taboes. Zo werken we samen aan een toekomst waar iedereen gelijke kansen heeft.”

Armoede heeft impact op schoolprestaties

Ouders met geldproblemen hebben vaak te maken met een stapeling van problemen. De impact van armoede op de ontwikkeling van kinderen is groot. Kinderen die opgroeien in armoede hebben minder kansen op school, omdat er thuis geen geld is voor leesboeken, excursies, muziek- en sportlessen. Ook ontbreekt er thuis vaak een rustige plek om huiswerk te maken. Hierdoor raken zij sneller achterop en hebben vaker moeite met school. Ook komt er regelmatig pestgedrag voor in de klas, waardoor deze kinderen op jonge leeftijd al te maken krijgen met sociale en emotionele uitdagingen. De leskist breekt de taboe open en zorgt ervoor dat de kinderen met elkaar in gesprek gaan.

Lesprogramma

Door het lesprogramma te volgen, wordt het voor leerlingen duidelijker dat armoede iets is wat iedereen kan overkomen. Leerlingen worden tijdens de lessen aangemoedigd om na te denken over hun eigen vooroordelen, privileges en verantwoordelijkheden.

Rochelle Heerema is initiatiefnemer en heeft de leskist bedacht.  Zij ziet in de klas dat kinderen graag in oplossingen denken.  Haar mooiste gesprek ging over wat je moet doen als je geen geld hebt om een verjaardagscadeautje te kopen: “Kinderen hadden allerlei ideeën, zoals een zelfgemaakt cadeau, een act opvoeren voor de jarige, maar een meisje gaf aan dat het mooiste wat je kunt meenemen jezelf is. Ik zie dat kinderen openstaan voor het gesprek. Als wij als volwassenen het initiatief nemen, dan zal deze generatie in de toekomst makkelijk hulp zoeken en het taboe rondom armoede doorbreken.”

Meer informatie over het lesprogramma van Positive Minds vind je hier.