Drentse falafelmix gepresenteerd in ‘Museum van innovatieve streekproducten’ tijdens Grüne Woche

Gepubliceerd op 22 januari 2024

Namens de provincie Drenthe waren gedeputeerden Egbert van Dijk en Willemien Meeuwissen vrijdag 19 januari aanwezig in Paviljoen Nederland tijdens de Grüne Woche in Berlijn. In dit paviljoen presenteren alle Nederlandse provincies een streekproduct aan de Duitse en internationale landbouwsector. Minister Piet Adema opende het paviljoen. De streekproducten worden gepresenteerd in het ‘Museum van innovatieve streekproducten’. De Drentse falafelbal-mix van Geerts Best van Geert Lindenhols uit Zuidwolde past hier goed bij vanwege de duurzaam geteelde veldbonen uit het Drentse Zuidwolde, waarvan de mix gemaakt is. Een mooi voorbeeld van de innovatieve eiwittransitie en duurzame voedselketens in Drenthe. Lees meer over de Drentse eiwittransitie.

Het doel van het museum is om het (Duitse) publiek tijdens de Grüne Woche te inspireren met de presentatie van alle Nederlandse agrarische streekproducten: van het Brabantse ‘frietje precies’ tot de Grunneger Eiwitbal. Dit soort producten zorgen ervoor dat bezoekers een streek optimaal kunnen beleven. De behoefte aan authentiek, gezond en ambachtelijk eten neemt toe. Goed voor agrariërs én voor de groei van het bewustzijn over de herkomst van voedsel. Lees meer over de Grüne Woche. Minister Piet Adema: “Nederland heeft ontzettend mooie producten te bieden. Regionale producten zijn niet alleen lekker, maar ook duurzaam en dragen bij aan een vitaal platteland. De koppeling aan toerisme biedt extra kansen voor een goed verdienmodel voor de boer. De opkomst van agrotoerisme is daarom een mooie ontwikkeling”.