Start 'Doortrappen' in Drenthe met fietsactiviteiten voor 65-plussers

Gepubliceerd op 10 april 2024

Ook dit jaar zijn er weer meerdere fietsactiviteiten voor 65-plussers in Drenthe. Veilig doorfietsen tot de leeftijd van 100 jaar, dat is het doel van Doortrappen. Door fietsen voelen mensen zich vaak gezonder, hebben ze meer sociale contacten en blijven ze langer mobiel. Vanaf 10 april wordt er in verschillende gemeenten aandacht besteed aan Doortrappen Drenthe.

Het aantal verkeersslachtoffers onder fietsende ouderen neemt toe. Als gevolg van de vergrijzing en van de toenemende populariteit van de (elektrische) fiets onder ouderen, zal zonder aanvullende maatregelen het aantal verkeersslachtoffers onder oudere fietsers de komende jaren verder toenemen. Er is niet één, allesomvattende maatregel om het veiligheidsprobleem van oudere fietsers op te lossen. Een combinatie van infrastructurele maatregelen, ondersteund door gerichte educatie en beschermingsmiddelen kan bijdragen aan de veiligheid voor oudere fietsers.

Veilig blijven fietsen

Gedeputeerde Henk Jumelet: “In alle Drentse gemeenten besteden we aandacht aan Doortrappen. Met dit project willen we 65-plussers helpen om zo lang mogelijk en veilig te kunnen blijven fietsen. Dat is belangrijk, want fietsen is goed voor de gezondheid en een duurzame manier van reizen. Bovendien zijn er in onze provincie veel fietsroutes om te genieten van al het moois dat Drenthe te bieden heeft.”

Op de foto: Bina van der Veen en gedeputeerde Henk Jumelet

Door fietsen meer contact

Gerard Prins, projectmanager bij de Fietsersbond: “We merken dat 65-plussers vooral, door het aanbod vanuit Doortrappen, genieten van het contact onderling. Er zijn leuke activiteiten in elke gemeente. Mensen vinden het fijn om nog zelfstandig te kunnen blijven fietsen. Als het lichamelijk lastig is op een fiets met twee wielen, kan een driewieler een oplossing zijn. Wij laten hen ervaren hoe het is om op zo’n fiets te fietsen. Dit jaar hebben we drie nieuwe themafietstochten, vijf nieuwe Doortrappen-fietsroutes, extra aandacht voor de fietshelm met onder andere een kortingsactie en er is een FietsVitaalDag. Kijk voor meer informatie op de website www.doortrappendrenthe.nl.”

Doortrappen in Drenthe

Doortrappen stimuleert en motiveert om zo lang mogelijk en veilig te kunnen blijven fietsen. Het project bestaat uit diverse fietsactiviteiten die op lokaal niveau aan 65-plussers worden aangeboden. Tijdens de activiteiten worden handige tips gegeven over veilig fietsen. Op de website staan verschillende fietsroutes- en tochten door Drenthe en diverse fietsactiviteiten die in Drentse gemeenten worden georganiseerd. De activiteiten zijn opgezet en georganiseerd door Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond, in samenwerking met de Drentse gemeenten, sport- en beweegcoaches en andere partijen die betrokken zijn bij (veilig) fietsen in Drenthe.

Kijk voor meer informatie over Doortrappen op www.doortrappendrenthe.nl.