Samen op weg naar een verkeersveilige toekomst

Gepubliceerd op 11 april 2024

Assen - Leerlingen van de tweede klas van Volta uit Beilen hebben afgelopen woensdag 10 april in Assen de Technasium Award gewonnen met hun idee ‘oversteek via een glijbaan’. Deze had de groep bedacht voor de oversteek van de Drijberseweg bij basisschool IKC De Zuiderenk in Wijster. Provincie Drenthe en Veilig Verkeer Nederland organiseren deze competitie elk jaar om middelbare scholieren uit te dagen na te denken over veiligheidsvraagstukken in het verkeer.

Competitie

Dit jaar deden vijf scholen mee: De Nieuwe Veste uit Coevorden, Dingstede uit Meppel, Volta uit Beilen, Roelof van Echten college uit Hoogeveen en Dr. Nassau college uit Assen. De opdracht die ze voorgelegd kregen was: bedenk twee oplossingen voor een verkeersonveilige situatie in jouw buurt om te zorgen dat de situatie veilig wordt voor de verkeersdeelnemers. Eén oplossing mocht volledig ‘out of the box’ zijn, dus zonder rekening te houden met betaalbaarheid en wetgeving. De tweede oplossing moest realistisch en toepasbaar zijn.

Oordeel van de jury

De teams mochten hun ideeën voorleggen aan een vakjury. Deze bestond uit Anouk van Oosterhout van de Provincie Drenthe en Margot Blaauw en Sylvie de Jong, beide van VVN.

Margot Blaauw van VVN aan het woord: ‘Het was mooi te zien dat ze veelal situaties hadden gekozen, waar ze zelf mee te maken hebben en daarvoor oplossingen bedachten. Dat helpt ook hun eigen verkeersgedrag veiliger te maken. De leerlingen hebben hele creatieve oplossingen bedacht en gemaakt in de vorm van maquettes, 3D prints en filmpjes. Heel verrassend!’

Diversiteit aan oplossingen

Het winnende team legde de volgende oplossing voor aan de jury: Een glijbaan over de straat voor de basisschoolleerlingen, waarbij echt aan alles is gedacht. Deze hadden ze in 3D print gemaakt. De goedkope en makkelijk uitvoerbare oplossing was een veelkleurig zebrapad, hulp bij het oversteken en veiligheidshesjes voor de leerlingen. En daarbij een speciale les over veilig oversteken. Elianne van Volta vertelde dat ze hun eigen oplossing, de glijbaan, zelf gelijk zou gebruiken.

Andere oplossingen voor de gekozen verkeersonveilige situaties waren: een bikescoutsensor, die automobilisten waarschuwt dat ze naderende fietsers van rechts voorrang moeten geven; aanpassing van het viaduct over de A32 bij Meppel om het voor fietsers veiliger te maken; aanpassen van de instelling van stoplichten om door rood rijden tegen te gaan en als laatste voorlichting geven aan medeleerlingen over de uitrit bij school, waar nu vaak onterecht voorrang wordt genomen.

Zelf bedenken wat werkt

Gedeputeerde Henk Jumelet reikte de prijs uit en laat weten: “Het is belangrijk om aandacht te hebben voor verkeersveiligheid. Met deze opdracht bedenken leerlingen zelf wat werkt, in plaats van dat wij dat voor ze doen. Ik vond het mooi om te zien hoe enthousiast de leerlingen konden vertellen over hun onderzoek en hun oplossingen om de straat of buurt verkeersveiliger te maken. Genoeg nieuwe ideeën om ons voordeel mee te doen.”