Roden verwelkomt een nieuwe ontmoetingsplaats: Roden Centraal

Op 8 september is dé ontmoetingsplek van Roden geopend: "Roden Centraal". Een plek voor bewoners en bezoekers van Roden, waar een groot aanbod van voorzieningen is samengebracht. De nieuwe naam werd enthousiast onthuld door gedeputeerde Henk Jumelet, samen met Jeroen Bezu, de bedenker van de nieuwe naam.

Roden Centraal biedt veel functies, die slim met elkaar zijn gecombineerd.
Gedeputeerde Henk Jumelet:

“Het gaat om het bereikbaar houden van voorzieningen voor iedereen. Roden Centraal is een mooi voorbeeld van een hub, omdat hier bereikbaarheid door openbaar vervoer, de hubtaxi, fiets en auto samenkomt met belangrijke maatschappelijke functies als de bibliotheek, taalhuis en Welzijn Noordenveld. We zetten de mens centraal en de voorzieningen er dichtbij”.

Op de foto staan de bedenker van de nieuwe naam Jeroen Bezu en gedeputeerde Henk Jumelet.

Gastvrij voor iedereen

Roden Centraal is meer dan een vernieuwde bibliotheek. Met een kop koffie of thee van de Konditorei kunnen mensen er een boek lezen, op de bus of taxi wachten en met anderen afspreken. Er is een luifel gebouwd voor extra beschutting en het gebouw is voor iedereen toegankelijk. Het openbaar toilet aan de buitenzijde is te gebruiken van de eerste tot de laatste bus. Daarnaast biedt Roden Centraal werkplekken en is er ook een Doe-mee-plein huisje, gemaakt van oude kozijnen van de voorgevel. Dit is een plek voor inloopspreekuren van de bibliotheek, maar ook van andere maatschappelijke organisaties, zoals Welzijn Noordenveld, de wijkagent en de Rabobank. Centraal in de bibliotheek staat een Noordenveld-kast waar bezoekers straks in één oogopslag kunnen zien wat er te doen is op het gebied van cultuur, winkelen en recreatie.

Het ontwerp van het interieur is het werk van OdV interieurarchitecten in samenwerking met Team 4 Architecten. De totstandkoming van Roden Centraal werd mede mogelijk gemaakt door de provincie Drenthe, de gemeente Noordenveld, Woonborg en Biblionet Drenthe.