Regenboogweek 2023 in Drenthe

Vanaf 9 oktober 2023 schittert de Regenboogprovincie Drenthe met een hele week gewijd aan seksuele diversiteit tijdens de Regenboogweek. Zijn wie je bent en je veilig voelen, dat is voor ons allemaal van groot belang.

Drenthe is de eerste regenboogprovincie van het land. Samen met de gemeenten maakt de provincie Drenthe zich al jarenlang sterk voor de veiligheid en sociale acceptatie van alle inwoners van de provincie. Gedeputeerde Yvonne Turenhout: “In Drenthe is het belangrijk dat iedereen  zichzelf kan zijn en de vrijheid voelt om lief te hebben wie ze willen. Samen moeten we blijven opkomen voor gelijkheid en acceptatie. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om dit te koesteren. Het is prachtig om te zien dat in de hele provincie activiteiten plaatsvinden om hier aandacht voor te vragen."

De jaarlijkse Coming Outdag op 11 oktober is hierbij een moment voor extra aandacht voor de LHBTI+ groep.  Net zoals er extra aandacht is voor mensen met een beperking in de landelijke Week van de Toegankelijkheid (2 t/m 7 oktober) of voor mantelzorgers tijdens de landelijke dag van de Mantelzorg (10 november).

Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe!

In de Inclusie Agenda 2021-2023 van de provincie Drenthe ‘Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe!’ komen de thema’s Toegankelijkheid, Regenboog, Dementievriendelijk Drenthe, mantelzorg, vrijwilligerswerk en nieuwkomers samen. Tijdens de Regenboogweek zijn er vanaf 9 oktober veel activiteiten in de provincie waaraan iedereen mee mag doen. Overal hangen regenboogvlaggen in de vlaggenmasten en nodigen activiteiten en exposities uit tot gesprekken over acceptatie en veiligheid voor LHBTI+ individuen.

Sinds een aantal maanden heeft de provincie Drenthe ook als eerste provincie een Regenboogambassadeur, Henk Nijmeijer: “Ik ben er trots op dat alle gemeenten in Drenthe zichzelf regenbooggemeenten hebben verklaard en dus werk willen maken van de sociale acceptatie. Ook daarin is Drenthe de enige provincie. Als ambassadeur wil ik een rol spelen om gemeenten en provincies te helpen inhoud daaraan te geven”.

Overzicht lokale activiteiten Regenboogweek 2023

Activiteiten mede georganiseerd door provincie Drenthe

• 22 september tot 13 oktober: Buiten expositie Pride Photo in de gemeente Meppel. De expo staat op het plein De Wheem in het centrum van Meppel.
  • Maandag 9 oktober; vlag hijsen bij het Provinciehuis voor de Regenboogweek
  • Dinsdag 11 oktober: Regenboogsymposium ‘LHBTIQ+ Vriendelijke onderwijs’ in De Nieuwe Kolk in Assen. Meer informatie en opgave
  • Vrijdag 6 oktober: Regenboogbijeenkomst over veilige kleedkamer voorafgaand aan de thuiswedstrijd van FC Emmen.