Drenthe vraagt aandacht voor regionale voedselketens tijdens landelijke Dutch Food Week

Van 7 tot en met 14 oktober 2023 staat Drenthe in het teken van voedsel van eigen bodem, tijdens de landelijke Dutch Food Week. Dit initiatief vraagt aandacht voor gezond en goed eten en duurzaamheid in de gehele voedselketen: van producent tot consument. Een week lang zijn er evenementen en wordt er aandacht gegeven aan eerlijk voedsel uit de regio en de samenwerking in de voedselketen.

Iedereen kan in de Dutch Food Week kennismaken met het uitgebreide aanbod en de initiatieven voor de productie van eerlijk voedsel in Drenthe. Gedeputeerde Willemien Meeuwissen: “De regionale voedselketen is belangrijk voor onze samenleving. Ik wil tijdens deze week graag de kennis over de sector verbreden en laten zien wat de waarde is van bedrijven die voedsel produceren tot het eten dat we dagelijks tot ons nemen”.

Drentse activiteiten

De officiële opening van de week is op zondag 8 oktober met Kunst in de Kas in Erica. Bezoekers kunnen via een wandelroute verschillende kassen in het tuinbouwgebied bezoeken en ondertussen worden de zintuigen geprikkeld met dans, zang, muziek en kunst. Daarnaast zijn er diverse activiteiten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de educatieve boerderij van de familie Straathof in Echten te bezoeken en om een ‘aanstreekelijke’ fietsroute te fietsen in Aa en Hunze langs ondernemers met streekproducten. Op donderdag 12 oktober verzorgen studenten van het Terra en Drenthe College in samenwerking met GGD Drenthe en IVN een voorlichting voor leerlingen in het basisonderwijs. De studenten laten zien wat er komt kijken bij het verbouwen en koken van gezonde voeding.

Filmreeks Eten uit Drenthe

Er wordt zó veel lekker eten en drinken in Drenthe geproduceerd, daar mogen we trots op zijn. We lichten enkele voorbeelden uit in een filmreeks. Van 9 tot en met 13 oktober publiceert de provincie Drenthe elke dag een video over een regionale voedselketen. De filmpjes zijn te vinden op de website www.provincie.drenthe.nl/dutchfoodweek en de social mediakanalen van de provincie.

Waarde-Ring

Als afsluiting van de Dutch Food Week wordt de Waarde-Ring uitgereikt. Een teken van waardering voor mensen die zich onderscheiden in het versterken van de band tussen boer en burger en het vertellen van het verhaal over ons voedsel.