De Beste Doortrapper van Drenthe is bekend!

De 85-jarige heer Slot uit Coevorden is uitgeroepen tot de Beste Doortrapper van Drenthe. Tot zijn grote verrassing ontving hij de Doortrappen-bokaal. Ook kreeg Slot een fietshelm uitgereikt uit handen van de jury. De heer Slot was genomineerd door zijn dochter, omdat hij altijd naar nieuwe manieren zoekt om veilig en met plezier te kunnen blijven fietsen. De jury bewonderde vooral zijn doorzettingsvermogen.

De heer Slot fietste eerst samen met zijn vrouw heel wat kilometers af op de elektrische fiets. Toen dat niet meer lukte in verband met de ziekte van zijn vrouw, kwam er eerst een elektrische tandem en daarna een duofiets. Nu fietst de heer Slot nog bijna elke dag op een elektrische fiets om in beweging te blijven. Juryleden oud-schaatser Jan Bols en Juul van Rijn, programmamanager Doortrappen van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, reikten de bokaal uit. Dit gebeurde in het bijzijn van wethouder Joop Slomp (Sport en preventie) die de inwoner van zijn gemeente een mooi boeket bloemen overhandigde.

Veilig fietsen met helm

Gedeputeerde Henk Jumelet: “Onder 65-plussers zijn veel inwoners die dagelijks op de pedalen staan. Dat is gezond én duurzaam en daarom schenken we er met deze verkiezing extra aandacht aan. Alle 135 genomineerde Doortrappers ontvangen een gratis fietshelm, zodat zij nog veiliger gaan fietsen. Veilig fietsen vinden we belangrijk in fietsprovincie Drenthe.”

Doortrappen Drenthe

De zoektocht naar de Beste Doortrapper startte afgelopen zomer. Daarin werd gezocht naar Drentse senioren die regelmatig op de fiets stappen, lange afstanden rijden of een ander mooi fietsverhaal hebben. De Beste Doortrapper van Drenthe is onderdeel van het programma Doortrappen in Drenthe. Doortrappen Drenthe helpt en stimuleert mensen om zo lang en veilig mogelijk te blijven fietsen. Het programma bestaat uit verschillende (fiets)activiteiten, die op lokaal niveau worden aangeboden in samenwerking met Drentse gemeenten, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond, sport- en beweegcoaches en andere partijen die betrokken zijn bij (veilig) fietsen in Drenthe. Kijk voor meer informatie op www.doortrappendrenthe.nl.

Op de foto: juryleden Jan Bols en Juul van Rijn, Beste Doortrapper van Drenthe Dick Slot en zijn dochter Annie Slot, projectleider Doortrappen Drenthe Hester Loots en wethouder Joop Slomp.