Vraag naar renteloze maatschappelijke energielening van Energiefonds Drenthe

In Drenthe hebben sinds eind december vijftien eigenaren van maatschappelijk vastgoed gebruik gemaakt van de renteloze maatschappelijke energielening. Het gaat onder andere om dorpshuizen, musea en sportverenigingen. Zij vroegen de lening aan voor onder meer zonnepanelen, warmtepomp, (veld)-ledverlichting en isolatie. De renteloze lening kan aangevraagd worden via het Energiefonds Drenthe van provincie Drenthe en is bedoeld om vastgoed te verduurzamen en daarmee de energierekening te verlagen.

Een van de vijftien aanvragers is Wijkcentrum De Poele in Meppel. Zij gebruikten de lening om te investeren in twee warmtepompen voor het wijkcentrum. Daarmee is het wijkcentrum dat eerder al investeerde in energiebesparende maatregelen nu gasloos en all-electric. “Wij zijn jaren geleden al begonnen om het gebouw zo energiezuinig mogelijk te maken en investeerden in dubbel glas, spouwmuurisolatie, een tweede buitendeur, LED-verlichting en tachtig zonnepanelen op het dak” vertelt Floris Kuijt, penningmeester van wijkcentrum De Poele.

Tot voor kort was van het aardgas af gaan voor het wijkcentrum niet mogelijk, vanwege de investeringskosten voor de warmtepompen die het wijkcentrum nodig heeft. Floris Kuijt: “We hebben twee verdiepingen met een behoorlijk vloeroppervlak en geen vloerverwarming. In de maatschappelijke energielening wordt de investering echter over tien jaar uitgesmeerd. Door deze lening af te sluiten hebben wij ons doel, zo spoedig mogelijk van het aardgas af, vele jaren eerder kunnen verwezenlijken".

Provincie Drenthe is blij dat de renteloze maatschappelijke energielening in een behoefte voorziet bij de eigenaren van maatschappelijk vastgoed. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra: “Er wordt initiatief genomen om aan de slag te gaan met verduurzaming en energiebesparing, net als bij veel woningeigenaren in Drenthe. Zo blijven we stappen zetten in de energietransitie en daar ben ik erg trots op".

Hoe is de lening aan te vragen en voor wie is deze bedoeld

De maatschappelijke energielening is aan te vragen via de website van het Energiefonds Drenthe. De lening is bedoeld voor onder andere scholen, musea, dorpshuizen, sportverenigingen, zwembaden en religieuze organisaties met eigen vastgoed die willen verduurzamen en besparen op de energierekening. Met het instellen van de renteloze lening kunnen eigenaren van dit maatschappelijk vastgoed 100% van de investering financieren tot een bedrag van 200.000 euro. In totaal is er 6,6 miljoen euro beschikbaar.

Naast hulp bij financiering worden de eigenaren van maatschappelijk vastgoed geholpen met het inzichtelijk maken van de verduurzamingsmogelijkheden vanuit het programma Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed en het project Drenthe Sport Duurzaam.

Energiefonds Drenthe

Het Energiefonds Drenthe is het energiefonds van de Provincie Drenthe en heeft als doel het versnellen van de energietransitie in Drenthe. Door het verstrekken van energieleningen kunnen ondernemers, verenigingen en stichtingen de stap naar verduurzaming zetten.