Film ‘Malika kan vliegen’ over kansenongelijkheid in première

Woensdag 8 maart gaat de korte film ‘Malika kan vliegen’ van regisseur Reinout Hellenthal in première in DNK in Assen. De film gaat over de droom van de 17-jarige Malika om professioneel basketballer te worden. In de film staat haar worsteling centraal om haar talent te ontwikkelen in een thuissituatie van armoede en schaamte om hulp te vragen.

In een samenleving waarin ongelijkheid steeds groter lijkt te worden wil de regisseur met deze film het draagvlak voor kansengelijkheid vergroten. De regisseur, makers en partners hopen dat de film bijdraagt aan het gesprek hierover en dat ouders en volwassenen die in armoede leven eerder de stap durven te zetten naar hulpverlening. De film wil het gevoel van schaamte verminderen door herkenbare situaties te laten zien.

De film is opgenomen in Assen met de inzet van veel lokale figuranten en is geschikt voor een brede doelgroep. Ook het onderwijs kan de film gebruiken om de problematiek rondom armoede en kansenongelijkheid in Nederland bespreekbaar te maken.

‘Malika kan vliegen’ is naar een scenario van Gerson Oratmangoen, met in de hoofdrol Romée Polanen. Verder speelden mee: Melissa Goudswaard, Cees Geel en Ruurt de Maesschalck.

De film is mede mogelijk gemaakt door de gemeente Assen, Jeugdfonds Drenthe, SportDrenthe, Via Socium, STILA Assen en een bijdrage vanuit de Sociale Agenda van de provincie Drenthe.