Dode wolf in Hoogersmilde

Op de N371 bij Hoogersmilde (provincie Drenthe) is maandag 16 januari een dode wolf gevonden. Het dier is aangereden. Om welk geslacht en individu het gaat, is nog niet bekend. Verder onderzoek moet hierover meer duidelijkheid geven.

Autopsie

De wolf is door de provincie Drenthe geborgen en wordt overgebracht naar het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) van Universiteit Utrecht. Dit instituut gaat sectie verrichten op het dier en doet een veterinair onderzoek. Wageningen Environmental Research (WENR) verricht het dierecologisch onderzoek. Hierbij wordt onder meer de leeftijd, maaginhoud en conditie in kaart gebracht. Dit is onderdeel van de afspraken in het Interprovinciaal Wolvenplan. Daarin staat hoe we omgaan met de wolf en hoe aanrijdingen met wolven worden afgehandeld.

Onderzoeksresultaten

Verdere onderzoeksresultaten worden toegelicht in de volgende tussenrapportage over de activiteit van de wolf in Nederland.