Nieuwe subsidie helpt inwoners bij het vergroenen van de tuin

Vanaf 1 maart 2023 kunnen inwoners uit de gemeenten De Wolden, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe en Westerveld subsidie aanvragen voor het groener maken van hun tuin. Met deze subsidieregeling wil de provincie inwoners stimuleren om één of meerdere duurzame maatregelen in hun tuin te nemen. Denk aan het planten van een boom of het opvangen van regenwater. Zo wordt de tuin beter voorbereid op droogte, hitte en hoosbuien. Daarnaast trekken groene tuinen bijen en vlinders aan.

Aan de slag met aanpassingen aan droogte, hitte en wateroverlast

Periodes van hitte, droogte en wateroverlast komen helaas steeds vaker voor. Dit vraagt om aanpassing van bijvoorbeeld parken en straten, om water op te kunnen vangen en om oververhitting tegen te gaan. Gemeenten, provincies en het waterschap werken hier samen aan. Daarbij is de inzet van inwoners, bedrijven en organisaties ook hard nodig. Zo’n 50 tot 70 procent van de regio is privéterrein. Het is belangrijk dat ook dit terrein bestand is tegen hitte, droogte en veel water. De nieuwe subsidieregeling is bedoeld om mensen te helpen hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Een duurzame tuin

Wie de tuin wil aanpakken, kan vanaf 1 maart subsidie aanvragen bij de betreffende gemeente voor de volgende maatregelen: regenwater afkoppelen van het riool, een regenwatervoorziening plaatsen (bijvoorbeeld een regenton), een groendak of -gevel aanleggen, stenen vervangen door groen (zoals planten en bloemen), een boom planten of regenwater opnieuw gebruiken (bijvoorbeeld met een watertank om het toilet mee door te spoelen). Inwoners kunnen de maatregelen zelf of door een hovenier laten uitvoeren.

Klik op uw gemeente hieronder voor meer informatie:

Samenwerkingsverband

De subsidie voor de tuin wordt beschikbaar gesteld door de provincies Drenthe en Overijssel, de gemeenten De Wolden, Hoogeveen, Meppel, Midden-Drenthe, Westerveld en Steenwijkerland en het Waterschap Drents Overijsselse Delta.

Foto: Platform Duurzaam Nederland.