Laadpaal nodig in de buurt? Aanvragen kan via laadpaalnodig.nl

Gepubliceerd op 13 december 2023

Openbare laadpalen worden in Drenthe geplaatst in een concessie. Tot 2023 zijn er 1100 openbare laadpalen geplaatst. In de periode 2023-2026 komen daar nog eens 1300 laadpalen bij. Elektrische autobezitters zonder eigen oprit kunnen eenvoudig online een nabijgelegen laadpaal aanvragen via laadpaalnodig.nl. Technisch dienstverlener Equans plaatst deze laadpalen gratis. Hieronder beschrijven we hoe u een laadpaal bij u in de buurt aanvraagt.

Voor wie?

De laadpalen zijn voor inwoners zonder eigen oprit, of personen die in Groningen en/of Drenthe werken die de auto op een openbare parkeerplek moeten zetten.

Hoe werkt het?

Op de website www.laadpaalnodig.nl vult u uw gemeente in. Vervolgens beantwoordt u enkele vragen en dient u de aanvraag voor een openbare laadpaal in. De laadpaal is door iedere rijder met een elektrische auto te gebruiken en wordt niet specifiek voor u als aanvrager gereserveerd. Zodra u het aanvraagformulier hebt ingevuld, komt uw aanvraag terecht bij Equans. Equans behandelt alle aanvragen en is verantwoordelijk voor de plaatsing en exploitatie van de openbare laadpalen in uw gemeente. Gemiddeld duurt het zo’n 12 weken voordat de laadpaal geïnstalleerd is. Lees de spelregels.

Voordelig en eenvoudig laden in Groningen en Drenthe

Voor elektrische autobezitters in Groningen en Drenthe* is het nu mogelijk om voordelig en eenvoudig hun auto op te laden. Equans biedt transparante betaalmogelijkheden voor de e-rijder. Het is voor de e-rijder mogelijk om met de telefoon te betalen door de QR-code op de paal te scannen. Met de Charge Assist-app betaalt u alleen het laadpaaltarief dat door Equans is bepaald. Let op: bij niet-Equans laadpalen kunnen de laadkosten hoger uitvallen.

Laadpas biedt duidelijkheid

Een andere mogelijkheid om voor het opladen te betalen is met behulp van een laadpas. Er zijn verschillende bedrijven die laadpassen uitgeven. De uiteindelijke kosten zijn afhankelijk van de opslag die de provider berekent en het laadtarief van de exploitant, zoals Equans. Omdat de hoogte van de opslag die de provider toepast per paal anders is, kan hier verwarring over ontstaan. Voor de inwoners van Groningen en Drenthe is dit probleem opgelost met de laadpas van Tap Electric. Deze pas kost €1,25 per maand en zorgt ervoor dat u kunt laden zonder extra opslag per laadtransactie. Voor de tarieven van het laden kijkt u op https://www.laad-elektrisch.nl/grdr/. De palen van Equans zijn te herkennen aan het nummer op de paal: GRDR-XXXX.

Met deze laadpas laadt u niet alleen voordelig in Groningen en Drenthe, maar ook bij Equans laadpalen in heel Nederland en delen van Europa ongeacht de exploitant. Vraag uw laadpas aan via: https://www.tapelectric.app/nl/equans/. Meer informatie vindt u op https://www.laad-elektrisch.nl/grdr/.

Meer informatie of vragen?

Stuur een e-mail naar ev.groningendrenthe.nl@equans.com.

*met uitzondering van inwoners van de gemeente Groningen en de gemeente Eemsdelta.