Cultuurfonds Drenthe investeert in cultuur met ruim € 163.000

Kom je binnenkort ook naar één van de 43 prachtige projecten kijken?

Het bestuur van het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe heeft in de eerste vergadering van 2023 € 163.556,46 beschikbaar gesteld. Hiermee draagt het Prins Bernhard Cultuurfonds bij aan 43 projecten op het gebied van cultuur- en natuurbeheer in Drenthe. Deze projecten zijn initiatieven van stichtingen en verenigingen van amateurs en vrijwilligers.

Hieronder staan een aantal projecten die in het eerste kwartaal een bijdrage toegezegd hebben gekregen. De lijst met toekenningen is bijgevoegd. (pdf, 122 kB)

Somertijd

Stichting Somer kan rekenen op € 5.000 voor het project 'Somertijd' in april en september 2023 in Assen, Meppel en Veenhuizen.

Kamerorkest Somer geeft op 19 april en in september 2023 een aantal concerten, waarbij de verbinding met Drenthe wordt geïllustreerd door een bijzonder programma rondom de componist Louis Henri Somer met vele lokale invloeden. Onderdeel van dit project is tevens het veiligstellen van de muziek van Louis Somer voor de toekomst door het weer toegankelijk te maken voor groot publiek. Het programma in april wordt aangevuld met hedendaagse (jazz)muziek en muziek uit de regio van het orkest. De concerten in september hebben het thema Van Gogh.

Het nieuwe goed

Stichting Instituut voor Kunst en Cultuur kan rekenen op € 12.500 voor het project ‘Het nieuwe goed’ vanaf april 2023 t/m september 2024 in diverse theaters in Drenthe (o.a. De Tamboer in Hoogeveen en ATLAS theater in Emmen). De bijdrage bestaat uit € 10.000 van de provinciale afdeling en een aanvullende bijdrage vanuit het landelijk bureau á € 2.500.

De stichting biedt makers een professionele broedplaats waar ze kunnen experimenteren met interdisciplinaire kunstvormen, zoals muziek, dans, theater en spoken-word. Makers kunnen in bestaande theaters terecht op dagen dat deze leeg staan. De makers kunnen op deze manier zichzelf en de productie verder ontwikkelen en waar nodig/mogelijk de samenwerking onderling zoeken.

Dromen over de Commanderij en Kapel van de Ridderlijke Duitse Orde in Bunne

Stichting Cross-over K kan rekenen op € 2.000 voor het project ‘Dromen over de Commanderij en Kapel van de Ridderlijke Duitse Orde in Bunne’ in de eerste helft van 2023 in Bunne.

Bunne is een gehucht in de gemeente Tynaarlo. Er staan boerderijen en een paar woonhuizen. De meeste mensen kennen het omdat er een oud melkfabriekje staat. Wat echter maar weinigen weten is dat er in dit kleine gehucht ooit een kerkje heeft gestaan dat het collatierecht had over de kerken in Vries en Eelde. Het kerkje maakte onderdeel uit van een klooster van flinke omvang. Overigens geen gewoon klooster, ook nog eens een Ridderlijk klooster, want het was een commanderij van de Ridderlijke Duitsche Orde. Stichting Cross-Over K gaat dit klooster, inclusief het kloosterleven en het bijbehorende kerkje (kapel), tot leven wekken. Ze doen dit door de gebouwen en de plek te visualiseren, zodat iedereen kan meemaken hoe het kloosterleven met ridders in Bunne er vroeger heeft uit gezien. Dit wordt gepubliceerd in Dorpsklanken en de kunstenaar stelt reproducties beschikbaar.

Kinderactiviteiten Museum Vosbergen

Stichting Museum Vosbergen Muziekinstrumenten kan rekenen op € 2.150 voor het project ‘Kinderactiviteiten museum Vosbergen' van 1 t/m 31 oktober 2023 in Eelde Paterswolde.

Het museum Vosbergen heeft een grote collectie muziekinstrumenten en is gevestigd op het landgoed Vosbergen. Het museum wil graag expliciet aan kinderen de gelegenheid bieden om kennis maken met muziek, concerten en de muziekinstrumenten. In oktober kindermaand worden verschillende activiteiten op het gebied van muziek en natuur georganiseerd voor de doelgroep 4-12 jaar. Dit doen ze samen met het basisonderwijs en IVN. Scholen kunnen het museum bezoeken, muziektheatermaker Frank Groothof neemt kinderen op zondag 22 oktober mee op muzikale reis en in de herfstvakantie wordt er voor kinderen een aantal keer een workshop instrument maken georganiseerd. Ook zijn er verschillende natuuractiviteiten zoals onder begeleiding zoeken naar paddenstoelen.

Indienen aanvraag

Wil jij weten of het Prins Bernhard Cultuurfonds kan bijdragen aan jouw project? Neem dan een kijkje op onze vernieuwde website! Hierop vind je een quickscan, waarmee je snel kan zien of jouw project in aanmerking kan komen voor een bijdrage. Ook vind je op de site het aanvraagformulier.

Vergaderingen

Het Prins Bernhard Cultuurfonds werkt op basis van landelijke richtlijnen. Deze staan op de website van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Ook is er een maandelijkse ronde waarin aanvragen eerder behandeld kunnen worden. Dit is bijvoorbeeld voor een jubileumconcert, aanschaf van muziekinstrumenten of de aankoop van nestkasten. Op de website staat meer informatie over de voorwaarden. De eerstvolgende reguliere vergadering is 7 juli. Het is belangrijk dat je de aanvraag op tijd indient, uiterlijk 26 mei 2023. De maandelijkse ronde is telkens aan het einde van de maand.

Over het Prins Bernhard Cultuurfonds

Het Prins Bernhard Cultuurfonds investeert elk jaar ruim 35 miljoen euro in cultuur en natuur. Dat geld gaat naar zo’n 3.500 projecten door heel Nederland en het Caribisch deel van ons koninkrijk. Dat doen we met de bijdrage van de VriendenLoterij en Nederlandse Loterij en samen met onze donateurs, schenkers en partners. Het Prins Bernhard Cultuurfonds Drenthe is een van de twaalf provinciale afdelingen. www.cultuurfonds.nl