Beleef historie en natuur op en langs doorfietsroute De Groene As

De provincies Drenthe en Groningen lanceren twee nieuwe beleefroutes voor fietsers, ‘Meanderen om de Groene As’. Gedeputeerden Nelleke Vedelaar (Drenthe) en Fleur Gräper-van Koolwijk (Groningen) presenteerden vandaag de beleefroutes op één van de historische locaties langs de route, landgoed Lemferdinge. De routes lopen over en langs de doorfietsroute De Groene As. Filmmaker Anke Teunissen haalde verhalen op over het eeuwenoude beekdallandschap, de hoge ruggen, de polders, de meren en de landgoederen.

Groningen en Drenthe zijn fietsvriendelijke provincies en stimuleren het fietsen door aanleg en verbetering van het fietsnetwerk, met aandacht voor de veiligheid van fietsers. Doorfietsroute De Groene is een snelle verbinding tussen Assen en Groningen voor forenzen en scholieren en een aantrekkelijke verbinding voor recreatieve fietsers. Nelleke Vedelaar: “Het unieke aan de doorfietsroute en deze beleefroutes is dat we zowel voor de doorfietser, forens en de recreatieve fietser een aantrekkelijke verbinding realiseren". Fleur Gräper-van Koolwijk licht toe: “Groningen is een provincie waar we veel fietsen en organiseren rondom het thema fiets. Deze routes met een verhaal, door het Groninger en Drentse land met aandacht voor het verleden, is een mooie aanwinst voor de recreatieve fietsers in de regio Groningen-Assen".

Beleefroutes ‘Meanderen om De Groene As’

Eén route start in Groningen en één in Assen. Elke route is 40 kilometer lang en ze kruisen elkaar bij De Punt in Tynaarlo. De beleefroutes zorgen voor verbinding met de natuur en de dorpen langs de doorfietsroute. Onderweg krijgen fietsers op bijzondere plekken informatie en vertellen acht filmportretten het verhaal van de plek. Filmmaker Anke Teunissen kreeg de opdracht om filmportretten en een magazine te maken. Anke: ‘Het was een feest om dit te mogen maken. Het gebied is prachtig, de natuur overweldigend en het maakt het zoveel leuker als je meer weet van de historie. Je gaat anders kijken naar huizen, kerken, vennetjes.’

De beleefroutes bieden de fietser de mogelijkheid een mooie tocht te maken langs de diverse hoogtepunten. De beleefroutes zijn gemakkelijk beschikbaar via Shary.nl of in de Shary app op een smartphone of tablet. De app is ook gratis te downloaden via de app store. Zie voor alle downloads: www.provincie.drenthe.nl/beleefroutes

Doorfietsroute ‘De Groene As’

Op de doorfietsroute De Groene As kunnen fietsers gezond en snel tussen Assen en Groningen op en neer. Het is een directe verbinding langs het Noord-Willemskanaal en gaat door het Nationaal Park Drentsche Aa. Uit onderzoek blijkt dat fietsen een positief effect op de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Bovendien draagt het fietsgebruik bij aan een duurzame samenleving en een goede bereikbaarheid van Assen en Groningen. Ruim de helft van de doorfietsroute is klaar. De verwachting is dat in 2025 de gehele route is aangelegd. Meer informatie over welke delen van de route klaar zijn en waar een alternatieve route geldt, zie: Hoe fiets ik van Assen naar Groningen?