Provincie Drenthe en Restauratiefonds bekrachtigen samenwerking bij voormalig Planetron in Dwingeloo

Een afvaardiging van het Nationaal Restauratiefonds en van de provincie Drenthe ontmoetten elkaar op vrijdag 30 september bij het voormalige Planetron in Dwingeloo om hun samenwerking kracht bij te zetten, onder meer in het Drents Monumentenfonds. Uit dit fonds kunnen eigenaren in Drenthe de restauratie, verduurzaming of herbestemming van hun monument of beeldbepalend pand laagrentend financieren.

Het Drents Monumentenfonds bestaat sinds 2009. In de afgelopen jaren zijn er diverse projecten uit het fonds gefinancierd waaronder het voormalige Planetron. Na zes jaar praktisch leeg te hebben gestaan is het vroegere voorlichtingscentrum voor sterrenkunde al voor een deel omgebouwd tot een 'Toeristisch Huis', waar Recreatieschap Drenthe, Marketing Drenthe en Vitale Vakantie Parken zijn gaan samenwerken.

Directeur Kees-Jan Dosker van het Restauratiefonds: “Erfgoed verbindt! Het was goed om vandaag gedeputeerde Nelleke Vedelaar en enkele van haar medewerkers te ontmoeten op deze mooie locatie in Drenthe. Wij zijn blij met de goede samenwerking met de provincie en met de middelen die zij beschikbaar stellen in het Drents Monumentenfonds. Springlevend erfgoed dat met oog voor kwaliteit blijft behouden en daarmee het unieke karakter van Drenthe versterkt.”

In dat licht vult gedeputeerde Nelleke Vedelaar aan met: “Erfgoed en energietransitie zijn uitdagingen voor elke eigenaar. “Samen met het Restauratiefonds willen wij onderzoeken hoe we het Drents Monumentenfonds daarin nog breder kunnen inzetten.”