Laatste fase aanleg Drents wandelknooppuntennetwerk van start

Eind 2024 kun je in heel Drenthe een wandeling uitstippelen op de in totaal 5500 kilometer aan wandelroutes van het wandelknooppuntennetwerk. Dat doel komt in zicht met de start van de 5e en afsluitende fase van het uitrollen van dit netwerk. Gedeputeerde Staten zijn voornemens een subsidie te verlenen van € 766.217,- aan het Recreatieschap Drenthe voor de uitrol. Met deze bijdrage zorgen zij voor de aanleg van wandelknooppunten in de gehele gemeenten Aa en Hunze, Tynaarlo, Hoogeveen, Assen, Midden-Drenthe en voor een deel in Westerveld, Emmen, Noordenveld en Meppel. De gemeenten de Wolden, Borger-Odoorn en Coevorden zijn inmiddels afgerond of in de afrondende fase.

Het wandelnetwerk stelt wandelaars in staat om op basis van knooppunten gemakkelijk en flexibel kleine wandelingen of langere tochten uit te stippelen. Het netwerk bestaat voornamelijk uit onverharde paden door afwisselende landschappen en gaat langs horeca, attracties, musea en bezienswaardigheden. Met het netwerk krijgen inwoners en toeristen de mogelijkheid om de omgeving (opnieuw) te ontdekken. Ook sluiten de knooppunten aan op het wandelknooppuntennetwerk in Overijssel, Friesland, Groningen en Duitsland. Het netwerk zal leiden tot meer wandelaars en een impuls geven aan het toerisme.

Henk Brink, gedeputeerde provincie Drenthe: ‘Naast fietsen past ook wandelen in onze ambitie om dé vrijetijdsprovincie van Nederland te worden. Het doel is de realisatie van een wandelnetwerk in heel Drenthe. Met het versneld realiseren van dit netwerk sluiten we aan bij de behoefte van de Drentse wandelaar. We maken wandelen nog makkelijker en toegankelijker in de gehele provincie.’

‘De aanleg van het wandelknooppuntennetwerk is een enorme aanwinst voor Drenthe’, vertelt voorzitter van het Recreatieschap Drenthe, Bas Luinge. ‘Het netwerk geeft een impuls aan het toerisme, zal hopelijk een boost geven aan de aangelegen horeca- en recreatiebedrijven, maar is ook voor onze eigen inwoners een pluspunt.

Gemeenten en het Recreatieschap zijn betrokken bij de uitvoering van het wandelknooppunten-netwerk en dragen financieel bij. Het Recreatieschap verzorgt de coördinatie, plaatsing en het beheer en onderhoud van het wandelknooppuntennetwerk. Belangrijk voor het onderhoud van de paden zijn ook de betrokken vrijwilligers. Provinciale Staten hebben in het voorjaar van 2021 extra budget ter beschikking gesteld om de uitrol van het wandelknooppuntennetwerk te versnellen. Zij zijn nog in de gelegenheid om eventuele wensen of bedenkingen kenbaar te maken wat betreft de 5e fase.