Basisschoolklas uit Veenhuizen met Koloniën van Weldadigheid naar Klokhuis Werelderfgoeddag

Op zaterdag 8 oktober reizen leerlingen van groep 7-8 van Kindcentrum SPEEL en LEER in Veenhuizen af naar de Van Nellefabriek in Rotterdam. Daar vindt de Werelderfgoeddag van Het Klokhuis en Stichting Werelderfgoed Nederland plaats. Alle 12 UNESCO Werelderfgoederen in het Koninkrijk der Nederlanden presenteren zich met activiteiten en workshops, er zijn unieke rondleidingen door de Van Nellefabriek, meet & greets met de Klokhuispresentatoren én de première van vier nieuwe Klokhuis-afleveringen over Werelderfgoed. Ook die over het Nederlandse Werelderfgoed de Koloniën van Weldadigheid.

Alle 12 UNESCO Werelderfgoederen in het Koninkrijk der Nederlanden presenteren zich met activiteiten en workshops. Er zijn unieke rondleidingen door de Van Nellefabriek, meet & greets met de Klokhuispresentatoren én de vier nieuwe Klokhuis-afleveringen over Werelderfgoed gaan in première. Ook die over het Nederlandse Werelderfgoed de Koloniën van Weldadigheid.

De leerlingen gaan naar de Werelderfgoeddag omdat ze een prijsvraag van de Koloniën van Weldadigheid, in het kader van Oktober Kindermaand, hebben gewonnen. Om de prijs te winnen moesten Drentse leerlingen de volgende vraag beantwoorden: Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid ligt alléén in Drenthe: waar of niet waar? Het juiste antwoord (niet waar, ook in België) werd meerdere keren ingezonden. Gedeputeerde Nelleke Vedelaar overhandigde de leerlingen hun prijs vanochtend in de klas. De leerlingen reageren enthousiast en kijken er naar uit om als ‘VIP’ hun Werelderfgoed Veenhuizen te vertegenwoordigen in Rotterdam.

Nelleke Vedelaar: “De Koloniën van Weldadigheid staan sinds 2021 in het rijtje van wereldwijd uniek en onvervangbaar UNESCO Werelderfgoed. Tijdens de Werelderfgoeddag presenteren alle Nederlandse Werelderfgoederen zich. Kinderen kunnen op een laagdrempelige en leuke manier kennis maken met de bijzondere verhalen en de geschiedenis van deze plekken. We zijn trots dat de Koloniën hier onderdeel van uit maken en kijken vooral uit naar de première van ‘onze’ aflevering. Extra leuk om een Drentse schoolklas, ook nog eens uit Veenhuizen, naar deze dag af te vaardigen.”

De dag wordt geopend door burgemeester Aboutaleb van Rotterdam en de kinderburgemeester van Rotterdam. Er zullen kinderen uit het hele land komen. Boris van der Ham, voorzitter van de Stichting Werelderfgoed Nederland, maakt bekend welke plek in Nederland wordt uitgeroepen tot ‘Klokhuis Werelderfgoed’. Op 19 oktober gaat de Klokhuis aflevering over de Koloniën van Weldadigheid in première op NPO Zapp.

De Werelderfgoeddag in het kort

• Wanneer en waar: zaterdag 8 oktober vanaf 10.00 uur in de Van Nellefabriek Rotterdam
  • Toegang: gratis
  • Aanwezige Klokhuis-presentatoren: Nizar el Manouzi, Janouk Kelderman en Pascal Tan + twee nieuwe presentatoren die voorgesteld worden