Feestelijke en sportieve aftrap provinciale fietsverlichtingscampagne

In het donker naar je sportvereniging fietsen; het is weer zover. We zijn weer vaker onderweg in het donker. Goed zichtbaar zijn in het verkeer is dan extra belangrijk. Vooral voor de jeugd. Daarom deden wethouder Martin Rasker van de gemeente Assen en gedeputeerde Nelleke Vedelaar (provincie Drenthe) samen met jeugdige voetballers van FC Assen op 26 oktober de aftrap van de jaarlijkse provinciale campagne ‘Licht aan en gaan’.  Voor de jeugd meteen de start van een avondje Licht aan en gaan-games.

Onder het motto ‘Licht aan en gaan!’ vraagt de Mobiliteitsraad Drenthe (voorheen Verkeers- en Vervoersberaad Drenthe) ieder jaar in de herfst aandacht voor het belang van goede fietsverlichting. De Mobiliteitsraad doet dat samen met de politie, Veilig Verkeer Nederland, ANWB en de Drentse gemeenten. Doel van de campagne is om jonge fietsers te attenderen op hun zichtbaarheid in het verkeer als de dagen korter worden. Via verschillende campagnematerialen zoals, een online campagne, posters en tags op het wegdek attenderen ze vooral jonge fietsers op hun zichtbaarheid in het verkeer als de dagen korter worden.

Aftrap bij sportvereniging FC Assen

Dit jaar vond de aftrap van de provinciale fietsverlichtingscampagne plaats op sportpark FC Assen in Kloosterveen. Gedeputeerde Vedelaar en wethouder Rasker opende het feestelijke spelcircuit voor de jeugd, in het bijzijn van de brandweer, politie en Veilig Verkeer Nederland. De jeugd kon zich uitleven op een stormbaan, met voetbalsjoelen en andere leuke activiteiten. Als beloning kregen ze een fluoriserende snapwrap (armband) cadeau.

Campagne

Op woensdag 26 oktober waren naast de actie in Assen ook fietsverlichtingsacties in andere plaatsen in Drenthe. Zo gaven wethouders van de gemeenten Aa en Hunze en Westerveld lokaal een startsein aan de campagne. Je kunt de campagne verder tegenkomen op borden langs de weg, krijtverfuitingen en lichtprojecties op fietspaden, in de bioscoop, op RTV Drenthe en online via sociale media, zoals Instagram. En op www.lichtaanengaan.nl vind je handige tips over fietsverlichting.

Fotografie: Yolanda Visser.