Viaduct in Emmen krijgt naam Emmerschans

Het nieuwe viaduct in de Emmerweg en de Rondweg in Emmen heet Emmerschans. Met het onthullen van de naam openden gedeputeerde Nelleke Vedelaar en wethouder René van der Weide officieel de nieuwe ongelijkvloerse aansluiting op de Rondweg in Emmen.

Voor een veilige en vlotte doorstroming op de weg Emmen en Veendam (N34-N366) bouwt de provincie Drenthe de weg om tot een stroomweg zonder rotondes en verkeerslichten. Na Emmerschans volgt de aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk.

Prijsvraag

Afgelopen voorjaar riep de provincie belangstellenden op om het nieuwe viaduct een naam te geven. Meer dan 550 mensen gaven hieraan gehoor. Vierendertig personen stelden voor om de naam Emmerschans voor dit viaduct te gebruiken, een verwijzing naar het voormalig verdedigingswerk in het gebied.

Nelleke Vedelaar, René van der Weide en directeur KWS, Roel van de Berg.

Gedeputeerde Nelleke Vedelaar: "Drenthe heeft 26 provinciale wegen. Deze wegen willen we zodanig aanpassen dat het verkeer veilig en vlot door kan rijden. De aanleg van de ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans brengt ons weer een stap dichter bij een veilig wegennet in heel Drenthe."

Wethouder René van der Weide noemt de opening van de nieuwe ongelijkvloerse kruising opnieuw een grote stap in het verbeteren van de doorstroming en de bereikbaarheid van Emmen: “Het begin en het einde van de Rondweg zijn nu klaar. De komende jaren staat er nog veel te gebeuren op de weg er tussenin, waarmee we samen met de provincie en vele gebruikers van de weg werken aan de doorstroming op deze belangrijke weg van en naar Emmen. Voor bewoners, bezoekers en bedrijven.”

De werkzaamheden, uitgevoerd door KWS Infra Leek/Zwolle, zijn volgens planning en binnen het gestelde budget uitgevoerd.

Ongelijkvloerse aansluiting Emmerschans in feiten en cijfers

• 1.350.000 kruiwagens met zand
  • 12.400.000 kg asfalt
  • 5.600 kruiwagens beton
  • 17 km aan belijning
  • 62 heipalen
  • 14 korte prefab liggers, elk 48.000 kg zwaar
  • 8 lange prefab liggers, elk 62.000 kg zwaar

MM Bereikbaar

De bouw van de ongelijkvloerse aansluiting nabij de Emmerweg valt onder het programma MM Bereikbaar, een samenwerking tussen provincie Drenthe en de gemeente Emmen. Samen zetten zij zich in voor een veilige en vlotte doorstroming van de Rondweg N391 en de weg Emmen-Klazienaveen (N862).