Proef elektrische deelauto’s in provincie Drenthe en Groningen na de zomer van start

Regio Groningen-Assen, provincie Drenthe en Century slaan de handen ineen en starten met een proef met deelauto’s op 13 locaties in Groningen en Drenthe. De elektrische deelauto’s komen na de zomer te staan bij verschillende hubs langs de A28/N34 (zoals P+R Haren, Annen en Borger) en in dorpskernen zoals Grolloo, Zuidlaren en Eelde. Op iedere locatie komt in eerste instantie één deelauto. Het doel van de pilot is het toewerken naar een meer duurzaam en bereikbaar landelijk gebied, en in de praktijk te ondervinden hoe deelmobiliteit hier een rol in kan spelen.

Volgens de partijen zijn de deelauto’s een toevoeging op het mobiliteitsaanbod in het landelijk gebied van beide provincies. Gedeputeerde Nelleke Vedelaar is blij met de pilot: "In Drenthe zijn de afstanden tot voorzieningen langer dan in de grote steden. Het is niet voor iedereen haalbaar om een (tweede) auto aan te schaffen en velen zijn daarmee afhankelijk van het openbaar vervoer of de fiets. Dit is echter niet voor alle verbindingen een goed een alternatief. In die gevallen biedt de deelauto uitkomst”. "Binnen Regio Groningen-Assen werken we aan een goede bereikbaarheid van de hele regio, niet alleen van en naar de steden maar ook tussen de dorpen onderling. De elektrische deelauto past goed in dit streven. Ook voor toeristen die onze regio bezoeken is de deelauto een prima alternatief," aldus Betty de Boer, directeur RGA.

“Als Century zijn wij een totale mobiliteitsaanbieder en is onze missie mobiliteit slimmer en duurzamer maken. Dat bevat vele deelgebieden zoals verkoop, verhuur, leasen en ook deelmobiliteit. Daarin willen we blijven innoveren en zijn we echt van het “doen”. Ik ben trots om als Noorderling aan dit fantastische, unieke project mee te doen en ik kijk er naar uit om samen met onze noordelijke partners hiervan te leren.” aldus Erik Meems, directeur/eigenaar Century Autogroep.

Reserveren via de smartphone app

Century Autogroep levert de deelauto’s. In september staat de eerste deelauto klaar bij de HUB in Gieten. Daarna volgen de overige locaties. Via de MaaS-app (Glimble) of de app Century Deelmobiliteit kan men straks een deelauto reserveren, openen, afsluiten en betalen. De deelauto kan overal mee naartoe genomen worden, maar moet uiteindelijk weer geparkeerd worden op de plaats waar hij vandaan komt. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op: century.nl/deelmobiliteit.

Vervolg

Het betreft een pilot voor de duur van twee jaar. De Rijksuniversiteit Groningen voert een evaluatie uit van de pilot. Op basis van de uitkomsten willen de partijen kijken wat het gebruik is van de deelauto’s en wat de opties voor de langere termijn zijn. Bij succes van deze pilot kan worden uitgebreid naar andere locaties in de regio.