Online test geeft tips op maat om veilig(er) te gaan fietsen

Op 3 juni is het Wereldfietsdag. Het doel van deze internationale dag is om de vele voordelen van de fiets onder de aandacht te brengen en iedereen aan te moedigen om (vaker) te gaan fietsen. En dat komt goed uit want het is lente! De stijgende temperaturen en lange dagen zijn ideaal om lekker te gaan fietsen. Tegelijkertijd is dit het juiste moment om extra aandacht te vragen voor veilig fietsen. Daarom hebben de provincie Drenthe en de provincie Overijssel de Veilig blijven fietsen-test ontwikkeld. Wie nieuwsgierig is of hij (nog) veilig fietst en daar persoonlijke tips voor wil krijgen, kan de online test maken. Deze online test staat op www.veiligblijvenfietsen.nl.

Op de Wereldfietsdag (World Bicycle Day) van de Verenigde Naties sporen de VN iedereen aan om vaker de fiets te pakken. In Nederland is fietsen weliswaar heel gewoon, maar het is de vraag of je nog veilig fietst en of je je daarvan bewust bent. Vooral voor ouderen en kwetsbaren is dat relevant. De Veilig blijven fietsten-test helpt hierbij.

Veilig blijven fietsen-test

De Veilig blijven fietsten-test maakt mensen bewust van wat er komt kijken bij veilig fietsen en helpt hen oplossingen te vinden voor verkeerssituaties die ze tegen kunnen komen tijdens het fietsen. De test bestaat uit drie onderdelen: besluitvaardigheid op kruispunten, fietservaringen en oversteektaak. Aan het einde van de test krijgen de testdeelnemers per onderdeel hun score te zien en ontvangen ze bijbehorende tips en adviezen. Deze tips en adviezen zijn op maat gemaakt dankzij de antwoorden op de vragen in de test.

De Veilig blijven fietsen-test is inmiddels al door 700 mensen gemaakt. Het is belangrijk en nuttig dat zoveel mogelijk mensen de test maken, want de (anonieme) resultaten van de test geven de provincies inzicht in de fietsbekwaamheid van de senioren in deze regio’s. Zij gebruiken die kennis bij de ontwikkeling van educatiemiddelen, trainingen en voorlichting die zij, samen met gemeenten aanbieden in het programma Doortrappen.

Doortrappen Drenthe

De test maakt deel uit van het programma Doortrappen Drenthe. Daarmee stimuleert de provincie, samen met de twaalf Drentse gemeenten, senioren om (vaker) en veiliger op de fiets te stappen. Het programma bestaat uit allerlei leuke en leerzame activiteiten bij jou in de buurt. Kijk voor meer informatie op www.doortrappendrenthe.nl.