Nieuws
De provincie Drenthe reageert op het concept Nationaal Programma Radioactief Afval (NPRA), opgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In onze zienswijze spreken wij ons, net als eerder in onze Bodem- en Ondergrondstrategie (2021), nadrukkelijk uit tegen ondergrondse opslag van radioactief afval in Drenthe. Wij vinden dit niet duurzaam en daarom ongewenst.
Bedrijven uit de logistieke en Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW)-sector die aan de slag willen met verduurzaming van hun wagenpark, kunnen vanaf 3 maart terecht bij provincie Drenthe voor een subsidie voor een wagenparkscan.
Bedrijven uit de logistieke en Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW)-sector die aan de slag willen met verduurzaming van hun wagenpark, kunnen vanaf 3 maart terecht bij provincie Drenthe voor een subsidie. In totaal is er 150.000 euro beschikbaar om advies in te winnen over de beste verduurzamingsopties voor hun voertuigen en materieel. Bedrijven kunnen maximaal 75% van het totale bedrag voor de scan aanvragen, tot een maximum van 3.500 euro.
De vraag naar duurzame energie en de benodigde infrastructuur groeit snel. Daarom moeten er keuzes worden gemaakt over welke projecten het eerst aan de beurt zijn, zodat netbeheerders hun plannen om het net te verzwaren sneller uit kunnen voeren. Het provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Energie en Klimaat (pMIEK) helpt hierbij. Het pMIEK 2.0 is vandaag door Gedeputeerde Staten vastgesteld.
Bedrijven en maatschappelijke organisaties in Drenthe krijgen vijf jaar langer de mogelijkheid om een lening af te sluiten bij het Energiefonds Drenthe voor verduurzaming. De provincie wil het fonds laten doorlopen tot en met 2030 en daarnaast een extra lening van 25 miljoen euro verstrekken om het fondsvermogen te vergroten. In april 2025 nemen Provinciale Staten hierover een besluit.
Al in 2011 werd in de Drentse gemeente Noordenveld de energiecoöperatie NoordseVeld opgericht. Doel: groene energie opwekken. Door Noordenvelders voor Noordenvelders. “Inwoners kunnen hierdoor zelf aan de slag met de energietransitie,” zegt Gert Jan Evers, projectleider Expeditie Energieneutraal wonen bij de provincie Drenthe.
Provincie Drenthe is voornemens om subsidie te verlenen voor de komst van vijf openbare waterstofvulpunten in de provincie. Daarmee stimuleert de provincie het rijden op groene waterstof. “Drenthe streeft er - samen met de provincie Groningen - naar om dé waterstofregio van Europa te worden,” zegt Rein Bouwer, deelprogrammaleider energiemaatregelen. Resato, producent van waterstofvulpunten en Orange Gas gaan de vulpunten realiseren.
In Ansen, een klein dorp tussen Dwingeloo en Ruinen in de provincie Drenthe, zijn de inwoners sinds 2012 bezig om alle huizen in hun dorp energieneutraal te maken. Dat doen zij onder de naam energieKansen, dat uitgesproken kan worden als energiek Ansen en maar ook als energie kansen. “Een woordgrapje,” zegt Gert-Jan Evers, projectleider Expeditie energieneutraal wonen bij de provincie Drenthe. “Aan dit project hebben we in 2017 de eerste voucher in onze subsidieregeling voor energiecoöperaties uitgereikt.”
De gemeente Aa en Hunze zat enkele jaren geleden in de maag met de dreigende verpaupering van een tegen het centrum gelegen gebied, een wijk met gezinswoningen uit de jaren ’60 en ‘70. In het gebied staan 140 sociale huurwoningen en 3 appartementencomplexen van Woningstichting De Volmacht en circa 100 koophuizen. Ook staat in het gebied een zorgcomplex van Icare (Dekelhem). Met de conclusie dat verloedering negatief terugslaat op de leefbaarheid en op de verhuur- en verkoopbaarheid van woningen in het gebied, was het tijd voor actie!
