Meest gestelde vragen
Meest gestelde vragen en antwoorden over MM Bereikbaar.
De Rondweg van Emmen is toe aan vernieuwing. Om ervoor te zorgen dat verkeer beter kan doorrijden, gaan de provincie Drenthe en de gemeente Emmen verbeteringen doorvoeren. Dat betekent dat de weg wordt omgebouwd tot een stroomweg met ongelijkvloerse aansluitingen.
De weg vanuit Klazienaveen wordt een toekomstbestendige stadsentree. Om de doorstroming te verbeteren, gaan onder meer de aansluitingen met de A37 en Nieuw-Dordrecht op de schop. Dat zorgt ook voor een betere bereikbaarheid van het bedrijventerrein A37 en het industrieterrein Bargermeer.
MM Bereikbaar bestaat uit 10 projecten en wordt in fases uitgevoerd. De totale kosten van deze projecten zijn € 90 miljoen. Van deze kosten nemen de gemeente Emmen en de provincie Drenthe elk ongeveer de helft voor hun rekening.
MM Bereikbaar is opgedeeld in meerdere projecten, deze worden gefaseerd uitgevoerd. Net als de weggebruiker willen we dat het verkeer tijdens de werkzaamheden door kan blijven rijden. Dit doen we door bijvoorbeeld de projecten op te knippen en door extra maatregelen te nemen in de uitvoering.
De volgende projecten vallen binnen het programma:
- Aansluiting Emmen West: knooppunt met ongelijkvloerse aansluitingen
- Vervanging folieconstructie door een toekomstbestendige onderafdichting.
- Centrale aansluiting Bargermeer
- Kruising N391/N862
- Ongelijkvloerse aansluiting Houtweg
- Ongelijkvloerse aansluiting Emmerweg bij Emmerschans
- Ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk
- Verdubbeling laatste deel Dordsestraat
- Nieuw-Dordrecht/Bargermeer, goede aansluiting in beide richtingen
- Bedrijventerrein A37/Pollux en Bargermeer
Op verschillende manieren en op verschillende momenten kunt u meepraten over het project. Per deelproject een focusgroep opgericht. Elk project krijgt een focusgroep die dient als klankbord. Met deze groepen worden de komende twee jaar de plannen verder uitgewerkt. Zodra op hoofdlijnen een plan gereed is, wordt dit voorgelegd aan de omgeving, onder meer door middel van inloopbijeenkomsten per deelproject.
Betrokken inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van de Erkende Overlegpartners worden gevraagd om aan een focusgroep deel te nemen. Elke groep bestaat uit maximaal 15 mensen en vormt een evenwichtige afspiegeling van belanghebbenden.
Elk project start op een ander moment. Per project wordt er een aparte oproep gedaan aan belangstellenden om zich hiervoor aan te melden.
Elke focusgroep bestaat uit maximaal 15 mensen.
De leden van de focusgroep dienen als klankbord. De plannen en ideeën, passend binnen de kaders van het project, worden in eerste instantie aan deze groep voorgelegd en uitgewerkt. De leden kunnen de voorstellen bespreken met hun achterban. Vervolgens worden de plannen via bijvoorbeeld inloopbijeenkomsten voorgelegd aan de omgeving. De uiteindelijke keuzes worden door de provincie Drenthe en de gemeente Emmen gemaakt.
De provincie Drenthe en de gemeente Emmen hebben een aantal kaders vastgesteld.
- De Rondweg wordt een stroomweg, vergelijkbaar met de N34. Verkeerslichten verdwijnen. De snelheid blijft 70 km per uur.
- Bestaande gelijkvloerse kruisingen/oversteken komen te vervallen. Hiervoor wordt gekeken naar andere mogelijkheden.
- Een stroomweg heeft alleen ongelijkvloerse kruisingen.
- De weg Emmen-Klazienaveen wordt ingericht als een gebiedsontsluitingsweg in de vorm van een volwaardige stadsentree met een verbeterde doorstroming van en naar de A37 en de bedrijventerreinen A37, Pollux en Bargermeer.
- Er komt een verdubbeling van het laatste deel Dordsestraat tot aan de Rondweg.
De Rondweg wordt een stroomweg, net zoals de N34. Een stroomweg zorgt ervoor dat het verkeer veilig en vlot door kan rijden. Voor de Rondweg betekent dit dat de gelijkvloerse kruisingen, oversteken en verkeerslichten worden weggehaald. Bestaande gelijkvloerse aansluitingen/oversteken komen te vervallen of worden soms op een andere wijze opgelost of worden gecombineerd tot nieuwe ongelijkvloerse aansluitingen. De enige uitzondering hierop is de gelijkvloerse eenzijdige aansluiting St. Gerardusstraat.
De snelheid blijft gedurende het project vooralsnog 70 kilometer per uur.
Of er geluidsschermen of geluidswallen komen is afhankelijk van de plannen en de wettelijke eisen ten aanzien van geluid. Als blijkt dat het geluid van het verkeer boven de wettelijke normen komt, dan zullen er maatregelen worden getroffen.
Het is niet te voorkomen dat in sommige gevallen er bomen en struiken gekapt moeten worden voor de aanleg van een ongelijkvloerse aansluiting. In veel gevallen is het verplicht om op een andere plaats weer bomen en struiken te planten. Per deelproject wordt gekeken wat er mogelijk en nodig is.
Net als geluidsoverlast moet de luchtkwaliteit ook aan wettelijke normen voldoen. Tijdens de uitwerking van de plannen, wordt hier, waar nodig, ook onderzoek naar gedaan.
De aansluiting naar De Horst en de oversteek Oude Markeweg komen in de nieuwe situatie te vervallen. Door het geringe gebruik is het niet mogelijk op dit punt een aansluiting op de Rondweg te handhaven. Samen met de omgeving gaan we kijken wat in de nieuwe situatie een goede route is om bij De Horst te komen.
Alle gelijkvloerse kruisingen worden weggehaald.
- Oude Markeweg
- Schansstraat
- Meerdijk
- Oevermansweg
- Schoolpad
- Alle gelijkvloerse fietsoversteken
- Abel Tasmanstraat
- Phileas Foggstraat
Met de eerdere aanleg van de gelijkvloerse kruising (Stadionweg) is deze aansluiting overbodig geworden. De aansluiting Meerdijk komt te vervallen. Hoe dit precies wordt vormgegeven, wordt ook hier de komende 2 jaar nader uitgewerkt in overleg met de omgeving.
Voor de fietsers betekent het weghalen van de gelijkvloerse kruisingen dat alle fietsoversteken komen te vervallen. Ook in de nieuwe situatie wordt gezorgd voor een goede, logische fietsstructuur.
Het landbouwverkeer mag nu nog voor een deel gebruik maken van de Rondweg. De komende jaren wordt de Rondweg omgebouwd tot een volwaardige stroomweg waardoor de weg uiteindelijk dezelfde uitstraling krijgt als alle andere stroomwegen in Drenthe. Het verkeer verwacht dan geen voertuigen die maar 25 km/uur kunnen en mogen.
Samen met de Land en tuinbouworganisatie (LTO) en Cumela is afgesproken dat er gekeken wordt naar alternatieve routes voor het (land)bouwverkeer, voordat er een besluit genomen wordt.
Nieuw-Dordrecht/Bargemeer houden een aansluiting richting de A37 en Emmen-Centrum op de N862. Hoe dit eruit komt te zien is nu nog niet duidelijk,al gaat de voorkeur uit naar een ongelijkvloerse aansluiting.
De huidige kruising van de N391 met de N862 wordt aangepast. De Rondweg wordt de doorgaande route en de huidige verkeerslichten verdwijnen.
Het projectbureau is gevestigd aan de Oude Meerdijk 22 in Emmen. Vragen kunt u mailen naar: mmbereikbaar@drenthe.nl
Het emailadres van MM Bereikbaar is: mmbereikbaar@drenthe.nl.
Regelmatig zal er een nieuwsbrief worden uitgebracht. U kunt zich hiervoor aanmelden via de site: www.MMbereikbaar.nl.
Ruim 50 jaar geleden is onder het verdiepte deel van de N391, tussen de aansluiting met de Hondsrugweg en de fietsbrug (Delftlanden) een waterkerende folie diep onder het asfalt aangebracht. Dit omdat de weg lager ligt dan de hoogste grondwaterstand. Deze waterkerende folie zorgt ervoor dat de weg droog blijft.
Het is nog niet bekend op welke locaties er bushaltes komen te staan. De komende twee jaar gaan we met elkaar in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn.