Wegpanorama’s

Als gevolg van de explosieve groei van bedrijfs- en kantoorlocaties in de jaren negentig, verdween langs de snelweg de afwisseling tussen bebouwde en onbebouwde stukken. Dit was aanleiding voor het Rijk om nationale snelwegpanorama's te introduceren. Ook Drenthe kent een aantal locaties langs (snel)wegen waar dorpen en steden zijn uitgebreid met bedrijfslocaties, waardoor de ruimtelijke context is vervaagd. In vergelijking met de rest van Nederland komt dit weinig voor. Voor Drenthe is het tracé van de A28 bij de Drentsche Aa als nationale snelwegpanorama aangewezen.

Het Rijk heeft de verantwoordelijkheid voor nationale snelwegpanorama's losgelaten en bij de provincies neergelegd. Wij hechten waarde aan een zorgvuldige presentatie van Drenthe aan de hoofdinfrastructuur en willen we de karakteristieken van de landschapstypen en het contrast tussen stad en land, gezien vanaf de infrastructuur, zichtbaar houden. Het gaat ons daarbij nadrukkelijk niet om gefixeerde fotomomenten die luttele seconden een blik op het landschap werpen.

Het beleid is er op gericht dat de afwisseling tussen bebouwd en onbebouwd beleefbaar blijft. Voor de eenduidigheid maken wij geen onderscheid tussen snelweg- en wegpanorama's en hanteren wij enkel het begrip wegpanorama. Dit is van toepassing op de doorgaande Rijks- en provinciale wegen. Hieronder vallen de A28, de N33, de N34, de N48, de N381en de N391.