Beleidsadviseur huisvesting statushouders

05-05-2024
32 uur per week

Draag bij aan een adequate en menselijke huisvesting van statushouders in Drenthe. Ga aan de slag en sluit aan bij de regietafel en help gemeenten in het vervullen van hun wettelijke taakstelling. Samen zorgen we voor een mooi leefbaar Drenthe, voor iedereen.

Wat doe je als beleidsadviseur huisvesting statushouders?

Als beleidsadviseur huisvesting statushouders ontwikkel je beleid, adviseer je de bestuurder en voer je de IBT (interregionaal bestuurlijk toezicht) -procedures uit in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere ketenpartners. De bestuurlijke verantwoordelijkheid voor het interregionaal bestuurlijk toezicht op huisvesting statushouders ligt bij de gedeputeerde met Wonen in haar portefeuille. Op dit dossier ben jij de beleidsadviseur. Om tot een goede invulling van de IBT-taken te komen is het wenselijk om elkaar met regelmaat te zien en te spreken. Dit gesprek wordt in Drenthe gevoerd aan de provinciale regietafel asiel (PRT). Omdat de huisvesting van statushouders gezien wordt als integraal onderdeel van de totale asielopgave neem je namens de provincie deel aan de ambtelijke gesprekken met als doel om gezamenlijk te komen tot adequate en menselijke huisvesting en/of opvang.

Als beleidsadviseur ben je verantwoordelijk voor het zelfstandig ontwikkelen van beleid en verder uitrollen van bestaand beleid. Je draagt bij aan de ontwikkeling van breed asielbeleid. Je voert regie op de uitvoering van landelijk beleid wat belegd is bij de gemeenten van Drenthe. De provincie heeft hierin een toezichthoudende verantwoordelijkheid die jij op je neemt en rapporteert daarover aan de gedeputeerde. Je neemt deel aan interne en externe projectgroepen en werkt samen met ketenpartners, woningcoöperaties, samenwerkingspartners en gemeentes. Je hebt een brede blik op de opgave en adviseert lokaal overstijgend over de huisvesting en het realiseren van andere voorzieningen voor de doelgroep. Denk hierbij aan onderwijs, inburgering en mobiliteit. Dit zijn randvoorwaardelijke zaken die aanwezig dienen te zijn in de omgeving van de huisvesting.

Je bent oplossingsgericht en denkt mee in de regionale problematiek. Je hebt een actieve, stimulerende rol. Je bent de aanjager van nieuwe ontwikkelingen om te komen tot een beter resultaat. Je adviseert en overtuigt (senior) projectadviseurs bij de gemeente over te voeren beleid. Je schrijft voor Gedeputeerde Staten (GS) (toezichts)brieven en bereidt besluiten voor. Drie per jaar organiseer jij, in afstemming met de partners, themabijeenkomsten. Ook in het Interprovinciaal Overleg (IPO) ben jij een schakel voor de provincie Drenthe. Daarnaast werk je aan beleidsontwikkeling rondom IBT en denk je mee over de huisvesting, in samenhang met het bredere beleidsveld wonen. Je werkt aan een complex, politiek- en mediagevoelig dossier. Je zet jouw impact in voor een goede samenwerking met gemeenten zodat zij de taakstellingen op gebied van huisvesting statushouders halen.

Dit kom jij ons brengen

Jij bent in staat om op creatieve en vindingrijke wijze een positieve bijdrage te leveren aan dit onderdeel van de asielopgave. Je bent een vraagbaak voor anderen en weet partijen te stimuleren en te verbinden. Je kunt heldere (beleid)notities schrijven en volgt de berichtgeving in de media. Jij bent in staat om de ontwikkelingen in de buitenwereld te vertalen naar concrete oplossingen. Ervaring in een politieke werkomgeving is gewenst. Je bent een echte teamplayer en hebt affiniteit met het dossier en de doelgroep.

Daarnaast heb jij:

• Hbo+/wo werk- en denkniveau.
  • Meerdere jaren werkervaring in een ambtelijke organisatie.
  • Ervaring met het beleidsonderwerk huisvesting statushouder/asiel.
  • Ervaring met het adviseren van bestuurders.
  • Politieke sensitiviteit.

Dit krijg jij van ons

Werken bij Provincie Drenthe betekent dat jij bijdraagt aan een mooi leefbaar Drenthe. Als werknemer krijg jij van ons een uitgebreid pakket aan arbeidsvoorwaarden in ruil voor jouw inzet. Benieuwd naar onze arbeidsvoorwaarden? We hebben ze hieronder voor je samengevat:

• Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van 32 uur per week met uitzicht op een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
  • Een salaris binnen schaal 11 (cao provinciale sector) tussen de €3.935,54 en € 5.564,56.
  • Een IKB (individueel keuzebudget) van 22,37% boven op je maandsalaris.
  • Een persoonlijk budget voor ontwikkeling opleiding en inzetbaarheid (PBDI) ter hoogte van €5000,- per 5 jaar.
  • De mogelijkheid voor het bijkopen van verlofdagen of het sparen van compensatieverlof wat omgezet kan worden in spaarverlof.
  • Voordelige pensioenopbouw (ABP) waar wij als werkgever 70% aan bijdragen.
  • Drenthe vitaal; wij investeren samen met jou in jouw duurzame inzetbaarheid.

Kom bij ons werken

Solliciteren kan tot en met 5 mei 2024. De gesprekken staan gepland op woensdagochtend 8 mei 2024. Heb je inhoudelijke vragen over deze vacature? Neem contact op met Thomas Grégoire, Themamanager Ruimte & Wonen via 0592- 36 55 55 (algemeen). Voor meer informatie over de sollicitatieprocedure kun je een mail sturen naar werkenbij@drenthe.nl.

Geïnteresseerd in deze vacature?Solliciteer direct