Commissaris van de Koning brengt ambtsbezoek aan Assen

Gepubliceerd op 22 april 2024

Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma bracht op vrijdag 19 april een ambtsbezoek aan Assen. Met de fiets bezocht ze de Thorbecke Academie, een Buurt Informatie Centrum in Pittelo en het stadhuis.

Onderwijs

In het ambtsbezoek kwamen actuele uitdagingen en ontwikkelingen aan de orde. Het bezoek startte bij de Thorbecke Academie. Hier sprak Klijnsma met studenten van veiligheidsopleidingen en vertegenwoordigers van de academie en het Drenthe College over het belang van onderwijs voor de hoofdstad van Drenthe.

Duurzaamheid

Daarna stond een bezoek aan het Buurt Informatie Centrum aan de Dingspelstraat in de wijk Pittelo op het programma. Onder meer bewoners en een energiecoach informeerden de commissaris over de wijkaanpak. Hierin staan nieuwe energiebronnen voor de verwarming van woningen centraal. De verduurzaming vraagt om maatregelen als warmtenetten en isolatie. Ook de rol van het energieloket en het Fixteam in de provincie Drenthe kwamen ter sprake.

Samenwerking

Het ambtsbezoek werd afgesloten in het stadhuis van Assen. De commissaris sprak daar met de burgemeester, wethouders en fractievoorzitters. Samen met burgemeester Out blikte de commissaris aan het eind van het programma terug op het ambtsbezoek.

Klijnsma: ‘Vandaag heb ik gezien wat de Asser ambities voor de stad en de provincie en ook Nederland kunnen betekenen. De stad heeft een veiligheidscluster waar onderwijs en overheid nauw samenwerken aan vraagstukken. Assen ontwikkelt een warmtenet, waardoor de Assenaren duurzaam en betaalbaar kunnen wonen. En Assen werkt samen met de inwoners aan de ontwikkeling van de wijken. De samenwerking tussen gemeente, bedrijven en de samenleving vind ik veelbelovend.’

Ambtsbezoek

Een ambtsbezoek van de commissaris van de Koning is een speciale aangelegenheid. De commissaris bezoekt vaker Assen, maar een ambtsbezoek volgt vanuit de rol als rijksorgaan. Met het bezoek, dat eenmaal per ambtstermijn plaatsvindt, krijgt de commissaris een beeld van het lokale bestuur en de lokale gemeenschap.