Definitief Ontwerp Emmen-Klazienaveen (N862)
Hoe ziet een weg eruit waar men vlot, veilig én makkelijk naar industrie- en bedrijven en omliggende dorpen kan rijden? Een weg die zó aantrekkelijk is voor alle verkeer dat zij minder gebruikmaken van (sluip)wegen door omliggende dorpen? Samen met de focusgroep N862, bestaande uit o.a. inwoners en vertegenwoordigers van ondernemers en belanghebbenden, zijn de verschillende deelprojecten voor deze weg verder uitgewerkt tot een Definitief Ontwerp.
De weg Emmen- Klazienaveen wordt deels verdubbeld. Er komen grotere rotondes met bypasses en het huidige kruispunt met verkeerslichten bij Nieuw-Dordrecht wordt vervangen door een ongelijkvloerse aansluiting. Hierbij gaat de weg naar beneden via een tunnel.
In bovenstaande animatie is te zien hoe in vogelvlucht het verkeer in de voorgestelde variant rijdt van Klazienaveen naar Nieuw-Dordrecht.
Het ontwerp is eind juni 2024 door de gemeente Emmen vastgesteld.
Planning
De verwachting is dat begin 2026 gestart wordt met de uitvoering van het eerste deelproject: de op- en afritten van de de A37. In de jaren daarop volgen de andere projecten. De aanleg gebeurt in fases om de overlast van de weggebruikers te beperken, en is nodig om te voldoen aan de stikstof-richtlijnen vanuit de Wet Natuurbescherming.
Totaal plaatje weg Emmen-Klazienaveen

Ongelijkvloerse aansluiting Nieuw-Dordrecht

Bedrijvenpark A37

Klazienaveen
