Meest gestelde vragen
Meest gestelde vragen en antwoorden over MM Bereikbaar.
De Rondweg van Emmen is toe aan vernieuwing. Om ervoor te zorgen dat verkeer beter kan doorrijden, gaan de provincie Drenthe en de gemeente Emmen verbeteringen doorvoeren. Dat betekent dat de weg wordt omgebouwd tot een weg met een aantal ongelijkvloerse aansluitingen.
De weg vanuit Klazienaveen wordt een toekomstbestendige stadsentree. Om de doorstroming te verbeteren, gaan onder meer de aansluitingen met de A37 en Nieuw-Dordrecht op de schop. Dat zorgt ook voor een betere bereikbaarheid van het bedrijventerrein A37 en het industrieterrein Bargermeer.
MM Bereikbaar bestaat uit 10 projecten en wordt in fases uitgevoerd. De totale kosten van deze projecten zijn € 90 miljoen. Van deze kosten nemen de gemeente Emmen en de provincie Drenthe elk ongeveer de helft voor hun rekening.
MM Bereikbaar is opgedeeld in meerdere projecten, deze worden gefaseerd uitgevoerd. Net als de weggebruiker willen we dat het verkeer tijdens de werkzaamheden door kan blijven rijden. Dit doen we door bijvoorbeeld de projecten op te knippen en door extra maatregelen te nemen in de uitvoering.
De volgende projecten vallen binnen het programma:
- Aansluiting Emmen West: knooppunt met ongelijkvloerse aansluitingen. Deze is gereed.
- Aanpak Verdiepte ligging
- Kruising N391/N862
- Ongelijkvloerse aansluiting Houtweg
- Ongelijkvloerse aansluiting Emmerweg bij Emmerschans. Deze is gereed.
- Ongelijkvloerse aansluiting Pottendijk. Deze is gereed
- Verdubbeling laatste deel Dordsestraat
- Nieuw-Dordrecht/Bargermeer, goede aansluiting in beide richtingen
- Bedrijventerrein A37/Pollux en Bargermeer
De huidige aansluitingen op de Philieus Foggstraat en de Abel Tasman zijn geoptimaliseerd en zijn gereed.
Op verschillende manieren en op verschillende momenten kunt u meepraten over het project. Per deelproject een focusgroep opgericht. Elk project krijgt een focusgroep die dient als klankbord. Met deze groepen worden de komende twee jaar de plannen verder uitgewerkt. Zodra op hoofdlijnen een plan gereed is, wordt dit voorgelegd aan de omgeving, onder meer door middel van inloopbijeenkomsten per deelproject.
Betrokken inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van de Erkende Overlegpartners worden gevraagd om aan een focusgroep deel te nemen. Elke groep bestaat uit maximaal 15 mensen en vormt een evenwichtige afspiegeling van belanghebbenden.
Elk project start op een ander moment. Per project wordt er een aparte oproep gedaan aan belangstellenden om zich hiervoor aan te melden.
Elke focusgroep bestaat uit maximaal 15 mensen.
De leden van de focusgroep dienen als klankbord. De plannen en ideeën, passend binnen de kaders van het project, worden in eerste instantie aan deze groep voorgelegd en uitgewerkt. De leden kunnen de voorstellen bespreken met hun achterban. Vervolgens worden de plannen via bijvoorbeeld inloopbijeenkomsten voorgelegd aan de omgeving. De uiteindelijke keuzes worden door de provincie Drenthe en de gemeente Emmen gemaakt.
De provincie Drenthe en de gemeente Emmen hebben een aantal kaders vastgesteld.
- De Rondweg blijft een doorgaande weg. Verkeerslichten worden, waar mogelijk, weggehaald. De snelheid blijft 70 km per uur.
- Bestaande gelijkvloerse kruisingen/oversteken komen, waar mogelijk, te vervallen. Hiervoor wordt gekeken naar andere mogelijkheden.
- De weg Emmen-Klazienaveen wordt ingericht als een gebiedsontsluitingsweg in de vorm van een volwaardige stadsentree met een verbeterde doorstroming van en naar de A37 en de bedrijventerreinen A37, Pollux en Bargermeer.
- Er komt een verdubbeling van het laatste deel Dordsestraat tot aan de Rondweg.
Of er geluidsschermen of geluidswallen komen is afhankelijk van de plannen en de wettelijke eisen ten aanzien van geluid. Als blijkt dat het geluid van het verkeer boven de wettelijke normen komt, dan zullen er maatregelen worden getroffen. November 2022 is door de colleges van de gemeente Emmen en de provincie besloten om de huidige snelheid niet te wijzigen!
Het is niet te voorkomen dat in sommige gevallen er bomen en struiken gekapt moeten worden voor de aanleg van een ongelijkvloerse aansluiting. In veel gevallen is het verplicht om op een andere plaats weer bomen en struiken te planten. Per deelproject wordt gekeken wat er mogelijk en nodig is.
Net als geluidsoverlast moet de luchtkwaliteit ook aan wettelijke normen voldoen. Tijdens de uitwerking van de plannen, wordt hier, waar nodig, ook onderzoek naar gedaan.
De aansluiting naar De Horst en de oversteek Oude Markeweg komen in de nieuwe situatie te vervallen. Samen met verpleeghuis De Horst en de omgeving wordt gekeken naar een passende alternatieve route.
Alle gelijkvloerse kruisingen worden weggehaald.
- Oude Markeweg
- Schansstraat
- Meerdijk
- Oevermansweg
- Schoolpad
- Alle gelijkvloerse fietsoversteken
Voor de fietsers betekent het weghalen van de gelijkvloerse kruisingen dat alle fietsoversteken komen te vervallen. Ook in de nieuwe situatie wordt gezorgd voor een goede, logische fietsstructuur.
De snelheid op de rondweg blijft 70 km. per uur. Dit betekent dat het landbouwverkeer nu en ook in de toekomst voor een deel gebruik mag maken van de Rondweg.
Nieuw-Dordrecht/Bargemeer houden een aansluiting richting de A37 en Emmen-Centrum op de N862. Bij Nieuw-Dordrecht wordt een ongelijkvloerse aansluiting aangelegd, waarbij de weg naar beneden gaat. Voor fietsers betekent dit dat het fietspad gelijkvloers blijft.
De huidige kruising van de N391 met de N862 wordt aangepast. De Rondweg wordt de doorgaande route en de huidige verkeerslichten verdwijnen.
Het projectbureau is sinds november 2025 verhuisd naar de Tweede Bokslootweg 1 in Emmen. Vragen kunt u mailen naar: [email protected]
Het emailadres van MM Bereikbaar is: [email protected].
Regelmatig zal er een nieuwsbrief worden uitgebracht. U kunt zich hiervoor aanmelden via de site: www.MMbereikbaar.nl.
Ruim 50 jaar geleden is onder het verdiepte deel van de N391, tussen de aansluiting met de Hondsrugweg en de fietsbrug (Delftlanden) een waterkerende folie diep onder het asfalt aangebracht. Dit omdat de weg lager ligt dan de hoogste grondwaterstand. Deze waterkerende folie zorgt ervoor dat de weg droog blijft. Na verschillende onderzoeken blijkt dat de ondergrond het (regen)water niet goed kan afvoeren, waardoor het zand onder de weg verzadigd raakt. Met als gevolg dat het asfalt 'golft'.
Het is nog niet bekend op welke locaties er bushaltes komen te staan. De komende twee jaar gaan we met elkaar in gesprek om te kijken welke mogelijkheden er zijn.
De onderliggende wegen worden niet meegenomen in dit project.
De weg N391 is gast is het landschap. Dit betekent dat de huidige lijnen in het landschap leidend zijn wat we niet te veel willen veranderen. De onderliggende weg naar het geluidsportcentrum blijft op het bestaande niveau, net als de rotondes. Dit kan ook niet anders omdat er rekening gehouden dient te worden met een hoogspanningsmast.
De ongelijkvloerse aansluiting wordt verhoogd aangelegd. In de nieuwe situatie komt er een fietspad onder het viaduct Pottendijk (N391) door. Fietsers hoeven hierdoor straks niet meer de drukke weg over te steken.
De rotondes worden iets schuin aangelegd, waardoor de mast kan blijven staan en er voldoende afstand blijft tot de weg naar o.a. het geluidsportcentrum en de nieuw aan te leggen afrit.
De huidige snelheid van 70 km/u blijft ongewijzigd.
