Terugblik werkgeversbijeenkomst Assen; het ‘mobiliteitsmes’ snijdt aan twee kanten

Van een duurzaamheidsweek tot een vitaliteitscheck. Het zijn maar een paar van de vele praktijkvoorbeelden die bedrijven op 7 oktober jl. onderling uitwisselden tijdens de werkgeversbijeenkomst in Assen. Allemaal doen ze mee aan het Mobiliteitsplan op Maattraject om hun medewerkers duurzamer te laten reizen.

Vitaal, verantwoord of verleidelijk?

Vorig jaar startten tien bedrijven met het Mobiliteitsplan op Maattraject. Drenthe reist Duurzaam en gemeente Assen ondersteunen deze bedrijven op weg naar een duurzamer mobiliteitsbeleid. De ene werkgever doet mee om medewerkers vitaal te houden, de ander wil een aantrekkelijke werkgever blijven of zet in op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Aan de slag

Op de  werkgeversbijeenkomst wisselden de bedrijven ervaringen uit en deelden kennis en ervaringen. Gemene deler was dat alle betrokken organisaties op hun eigen manier aan de slag zijn gegaan met duurzame mobiliteit. Vele voorbeelden passeerden de revue; van een ‘Fiets naar je Werkdag’ en een vitaliteitscheck tot een duurzaamheidsweek en het aantrekken van een stagiair om het (mobiliteits)beleid onder de loep te nemen.

Elke stap telt

Tijdens de werkgeversbijeenkomst keken we met de bedrijven terug op een jaar waarin belangrijke stappen zijn gezet in de richting van duurzame mobiliteit. Waarbij iedere organisatie de stappen op zijn eigen manier en eigen tempo zet. Ook gemeenten en  provincie investeren in duurzame mobiliteit. Hoe? Dat werd duidelijk met een fietsexcursie. Iedereen stapte op de fiets voor een update van de aanleg langs het deeltraject van doorfietsroute ‘De Groene As’ in Assen. Deze doorfietsroute gaat ervoor zorgen dat jouw medewerkers veilig en vlot kunnen doorfietsen tussen  Assen en Groningen. Meer weten over hoe de aanleg vordert en tijdelijke routes? Bekijk de kaart: Hoe fiets ik van Assen naar Groningen? - Provincie Drenthe

Knop om

Belangrijkste conclusie van de werkgeversdag is dat mobiliteit slechts één van de mogelijkheden is om je organisatie te verduurzamen. Je kunt niet alleen aan de mobiliteitsknop draaien om je doelen te bereiken. Anderzijds, áls je aan de knop van mobiliteit gaat draaien snijdt het mes aan twee of zelfs meerdere kanten; de organisatie verduurzaamt > het heeft effect op vitaliteit > en maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt je aantrekkelijker als werkgever!

Ook weten welk verschil mobiliteit voor jouw organisatie maakt?

Ook benieuwd naar wat investeren in mobiliteit kan opleveren? We denken graag kosteloos mee. Maak een afspraak met onze mobiliteitsmakelaars via www.drenthereistduurzaam.nl of neem direct contact op met Sanne via s.bonekamp@drenthe.nl of 06-53994192.