Ontbijtsessie Assen mooie aftrap voor Drenthe reist Duurzaam

Donderdag 1 juli staken 15 grote werkgevers (met samen zo’n 13.000 medewerkers) uit de gemeente Assen de koppen bij elkaar over het thema duurzaam reizen en hybride werken. Ook gedeputeerde Cees Bijl (provincie Drenthe) en wethouder Harmke Vlieg (gemeente Assen) waren bij de ontbijtsessie van Drenthe reist Duurzaam.

Volgens het klimaatakkoord in Parijs moeten we samen 15% minder CO2 gaan uitstoten in de sector mobiliteit. 90% van deze uitstoot wordt veroorzaakt door woon-werkverkeer. Genoeg aanleiding om met werkgevers in gesprek te gaan om duurzaam werken en reizen te stimuleren bij hun medewerkers.

Donderdag 1 juli staken zo'n dertig aanwezigen de koppen bij elkaar om het te hebben over het thema duurzaam en hybride werken. Vijftien grote werkgevers uit de gemeente Assen waren aanwezig bij deze eerste sessie. Gezamenlijk vertegenwoordigen deze werkgevers bijna 13.000 werknemers. Ongeveer 1/3 van alle werknemers binnen de gemeente!

Drenthe Reist Duurzaam

Na een welkomstwoord van gedeputeerde Cees Bijl (Provincie Drenthe en de oproep van wethouder Harmke Vlieg (Gemeente Assen) om vooral te delen waar Asser werkgevers behoefte aan hebben werd de inhoud ingedoken; wat is Drenthe Reist Duurzaam nou precies?

Margriet Speulman van de provincie Drenthe ligt toe wat Drenthe Reist Duurzaam doet; ‘Drenthe Reist Duurzaam wil Drentse werkgevers helpen om duurzaam reizen te stimuleren bij hun werknemers door schonere, minder en goedkopere kilometers te maken​. Dit willen we doen door het stimuleren van fietsen, hybride werken en het reizen via MaaS (Mobility as a Service) en OV.

Fietsen, Hybride werken en reizen via MaaS

Deze drie thema’s worden verder toegelicht in de ontbijtsessie. De Drentse Fietsforensen vertellen over wat zij kunnen betekenen, als verbond van lokale fietsondernemers, Arriva vertelt over hoe je binnenkort al je hele reis kunt boeken via hun vernieuwde app en de ANWB vertelt over de nieuwe inrichting van hun mobiliteitsbeleid. Alle 3 inspirerende verhalen die laten zien wat werkgevers kunnen doen om de mobiliteit te verduurzamen.

Wilt u weten wat Drenthe Reist Duurzaam, de Drentse Fietsforensen of Arriva voor u kan betekenen? Kom rechtstreeks in contact via onderstaande gegevens:

• Drenthe Reist Duurzaam - Margriet Speulman, Arnold Helfrich, Sanne Bonekamp of Hester Loots. Zij zijn te bereiken via (0592) 36 55 55 of info@drenthereistduurzaam.nl.
  • Drentse Fietsforensen - Pascal Aandewiel. Hij is te bereiken via 06 – 41 45 07 60 of pascal@fietsforensen.nl
  • MaaS (Mobility as a Service) -- Elmer Roukema. Hij is te bereiken via 06 – 15 04 89 14 of e.roukema@arriva.nl

En hoe verder

De eerste stap is gezet. De eerste groep werkgevers uit de gemeente Assen is in gesprek over duurzaam en hybride werken. Na de zomervakantie worden ook sessies georganiseerd voor de andere Drentse gemeenten.