Moeten we grenzen stellen aan thuiswerken, of juist de grenzen openstellen?


‘Werkgevers trekken de teugels aan qua thuiswerken’
‘Thuiswerken wordt volwassen‘
‘De autonomie is soms doorgeslagen’
Deze krantenkoppen verschenen naar aanleiding van het jaarlijkse AWVN-werkgeversonderzoek naar hybride werken en thuiswerken. Hoe gaan Drentse werkgevers om met hybride werken? Moeten de thuiswerkgrenzen open of dicht? We leggen onze mobiliteitsadviseur –en expert hybride werken- Tako de Jong een paar stellingen voor.

Stelling 1: ‘Ik wil dat mijn medewerkers weer meer naar kantoor komen. De binding met het bedrijf en de onderlinge samenwerking lijdt onder het vele thuiswerken.’

‘Hybride werken is zeker niet achterhaald, maar werkgevers zoeken nu wel naar een betere balans. Na de coronaperiode sloegen we door naar te veel thuiswerken, waardoor de verbinding met de werkgever en collega’s minder werd. Naar mijn mening is 1 of 2 dagen thuiswerken en de rest op de werklocatie een gezondere balans. Wat ik zie is dat er nu vaak willekeur heerst: de ene manager wil dat medewerkers elke dag naar kantoor komen, de andere manager laat het juist helemaal los. Spreek als organisatie samen af wat een goede balans is. Dat schept duidelijkheid.’

Stelling 2: ‘Thuiswerken vanwege de spits of parkeerproblemen? Daar hebben we in Drenthe helemaal geen last van. Waarom zou ik dan inzetten op thuiswerken?’

‘Hybride werken draait niet alleen om spitsmijden of minder parkeerdrukte. Het gaat er vooral om je medewerkers de gelegenheid te bieden om werk en privé beter op elkaar af te stemmen. Zodat je bijvoorbeeld thuis geconcentreerd kunt werken. Of rustig de kinderen naar school kunt brengen of ophalen omdat je flexibele werktijden hebt en ervoor of erna nog even thuis kunt werken. Medewerkers vinden die werk-privébalans heel belangrijk en geven deze verworven vrijheid niet graag op.’

Stelling 3: ‘Thuiswerken is inmiddels zo ingeburgerd, wij hebben alles al lang goed geregeld daarvoor’

‘Dat klopt grotendeels. Al merk ik dat veel werkgevers nog wel betere werkafspraken kunnen maken rond online overleggen. Spreek duidelijk af wat je doet als een deel van je medewerkers fysiek bij een overleg is en een deel online. Bijvoorbeeld: is bij een overleg met veel fysieke deelnemers maar 1 persoon online aanwezig? Dan is die ene persoon alleen toehoorder. Een paar deelnemers op kantoor en een aantal online? Log dan allemaal individueel in op kantoor. Zo creëer je gelijkwaardigheid tijdens een overleg.’

Stelling 4: ‘Ik geef mijn medewerkers een thuiswerkvergoeding’

Dat gebeurt inderdaad heel veel. Volgens AWVN geeft 79% van de werkgevers hun medewerkers inmiddels een thuiswerkvergoeding. Goed om te vermelden is dat je drie soorten vergoedingen kunt geven:

  1. Per thuiswerkdag €2,40 fiscaal onbelast geven, dit gebeurt het meest.
  2. De incidentele vergoeding voor het inrichten van de thuiswerkplek zie ik ook vaak. Daarin heb je twee smaken: je medewerker mag tot een bepaald bedrag spullen kopen, zoals bureaustoel, goede verlichting enzovoorts. Of je geeft je medewerkers spullen in bruikleen, zoals een beeldscherm, toetsenbord enz.
  3. Wat ik veel minder zie: je mag formeel ook maandelijks een fiscaal onbelaste wifivergoeding geven. Bv. €30 per maand.’

Tot slot een laatste vraag: Wat zijn de meest effectieve maatregelen rondom hybride werken?

‘Dan heb ik drie tips:

  1. Zorg voor heldere en organisatiebrede afspraken, dat schept duidelijkheid. Bijvoorbeeld: ‘je mag maximaal 2 dagen per week thuiswerken’.
  2. Geef een thuiswerkvergoeding.
  3. Zorg dat je ICT op orde is. Denk aan veilig, simpel en vanaf elke werkplek bestanden delen, digitaal overleggen en online samenwerken. Klinkt misschien als een open deur, maar in bepaalde branches, zoals zorg en productie, zie ik dat dit nogal eens haperen.

Lees voor meer informatie het persbericht van AWVN.

Nog veel meer tips vind je op Zo Werkt Het