Wat gaat er gebeuren in 2023?

Wij kijken uit naar een duurzame samenwerking in 2023. We helpen onze bestaande partners (verder) op weg en boren nieuwe netwerken aan in o.a. Emmen en Meppel. Het EK Wielrennen staat voor de deur, en daar kan Drenthe reist Duurzaam natuurlijk niet achterblijven om daar mooie acties omheen te organiseren. De Drentse Fietsforensen coöperatie krijgt steeds verder vorm en kan jou nú al helpen met al je lease- en aankoopvragen. Daarnaast worden er per 1 januari een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd.

Wat verandert er voor jou in 2023?

De onbelaste reiskostenvergoeding gaat omhoog van 19 cent naar 21 cent

Door de hogere prijzen voor autorijden en het openbaar vervoer (ov) hebben werknemers meer reiskosten. Werkgevers kunnen belastingvrij reiskosten vergoeden aan hun werknemers. Die belastingvrije vergoeding gaat daarom omhoog. Bij reizen met openbaar vervoer kan de werkgever ook de volledige reiskosten belastingvrij vergoeden. Werkgevers hoeven de reiskostenvergoeding niet te verhogen. (Bron: Rijksoverheid.nl)

De onbelaste thuiswerkvergoeding gaat (waarschijnlijk) omhoog van € 2,00 naar € 2,15

De onbelaste vergoeding voor thuiswerken gaat in 2023 omhoog van € 2,00 naar € 2,15 per dag. Dit is een verhoging van 7,5%. Eerder was in het Belastingplan een verhoging naar € 2,13 aangekondigd. De vergoeding voor thuiswerken komt niet ten laste van de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Via de WKR kan een werkgever tal van zaken belastingvrij vergoeden.

Let op! Werkt een werknemer op één dag zowel thuis als op kantoor, dan moet de werkgever kiezen tussen de onbelaste thuiswerkvergoeding van maximaal € 2,15 per dag of de onbelaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer van maximaal € 0,21 per kilometer. (Bron: De Jong en Laan)

De normerende regeling treed in werking op 1 juli 2023

Vanaf 1 juli 2023 moeten werkgevers (met 100 of meer werknemers) jaarlijks gegevens aanleveren over de mobiliteit van hun werknemers. Het gaat daarbij om woon-werk en zakelijke mobiliteit. Voor 1 juli moeten werkgevers gegevens van het voorgaande jaar aanleveren over het aantal gereisde kilometers, de gebruikte vervoermiddelen en de gebruikte brandstof.

De regels gaan gelden voor alle ondernemingen met 100 of meer werknemers, en publieke rechtspersonen, zoals gemeenten, provincies en ministeries.

Het ontwerpbesluit komt voort uit het Klimaatakkoord. Met dat akkoord spraken overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties maatregelen af om de CO2-emissies te verminderen. Daarbij hoort verduurzaming van het verkeer. (Bron: CO2reductiemobiliteit.nl)

Heb je vragen over deze wijzigingen of over andere mobiliteit gerelateerde zaken, neem contact op met mobiliteitsadviseur Sanne Bonekamp via s.bonekamp@drenthe.nl of telefonisch via 06-53994192.