Met deze 6 tips maak je reizen met trein en bus aantrekkelijker voor jouw medewerkers


Medewerkers die vaker de bus of trein pakken in plaats van de auto? Dat levert jou als werkgever veel voordelen op. Alleen is de auto vaak de meest logische keuze in Drenthe voor medewerkers die niet op fietsafstand wonen. Trein en bus rijden lang niet overal frequent genoeg of haltes zijn te ver weg. Toch kan het ov in veel gevallen wél een prima alternatief zijn. Met onderstaande tips stimuleer je slim het ov-gebruik onder die collega’s voor wie het openbaar vervoer een reële optie is.

Tip 1: Vergoed ov-kosten helemaal

Maak het je medewerkers makkelijk: vergoed niet alleen gereden autokilometers, maar ook alle ov-kosten. Die mag je 100% onbelast vergoeden op basis van werkelijk gemaakte reizen, ook als dit meer dan € 0,23 per kilometer kost. Dat geldt voor zowel voor woon-werkverkeer als zakelijke reizen.

Geef medewerkers die met ov willen reizen een mobiliteitskaart zodat ze geen kosten hoeven voor te schieten. Dat voorkomt gedoe met bonnetjes en administratie. Bijkomend voordeel: je medewerkers kunnen flexibeler kiezen met vervoermiddel ze willen reizen.

Je kunt medewerkers ook een maand lang een ov-probeerabonnement geven zodat ze zelf kunnen ervaren of vaker de trein of bus pakken een goed alternatief is.

Tip 2: Slim combineren

Biedt naast een ov-kaart ook de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een OV-fiets of ander deelvervoer (dat kun je activeren via een mobiliteitskaart). Handig voor het laatste stuk van station naar werkplek. OV-Fietsen zijn op ongeveer 10 stationslocaties in Drenthe te huur, en deelauto’s van bijvoorbeeld Greenwheels staan bij een paar grote stations.

Zorg daarnaast dat ook het gebruik van de eigen fiets aantrekkelijk is: vergoed de fietskilometers tussen huis, station en werk belastingvrij voor €0,23/km en vergoed daarnaast de ov-kosten en eventuele stallingskosten voor de fiets. Geef medewerkers ook inzicht in de snelste reiswijze van huis naar station en station naar de werklocatie. Bijvoorbeeld door een persoonlijk reisadvies te geven.

Ook een idee: informeer medewerkers over de mogelijkheid om te parkeren bij een P+R-locatie, er zijn er 14 in Drenthe. Laat medewerkers die ver van een station wonen gratis bij een P+R parkeren en het laatste stuk verder reizen met het openbaar vervoer. Dat scheelt je weer parkeerruimte, mocht dat een probleem zijn.

Als werkgever kun je ook zelf (elektrische) deelfietsen en deelauto’s aanbieden voor korte ritten of zakelijke afspraken vanaf de werklocatie. Medewerkers voor wie ov een reële optie is, maar met de auto komen vanwege zakelijke afspraken, kunnen dit deelvervoer gebruiken en de auto thuis laten. En misschien kunnen ook leaseauto’s van collega’s overdag gebruikt worden als deelauto voor zakelijke afspraken?

Tip 3: Geef een persoonlijk reisadvies

Individuele aandacht werkt. We weten uit ervaring dat veel medewerkers denken dat het ov traag is en je langer onderweg bent– terwijl dat in de praktijk vaak meevalt. Door persoonlijk reisadvies te geven, help je deze aannames uit de weg.

Zo pak je dit aan:

  • Laat de echte reistijd en kosten zien zodat realistisch vergelijken mogelijk is. De ANWB routeplanner geeft naast de reistijd ook brandstofkosten en eventuele parkeerkosten weer. De OV-reisplanner 9292 geeft naast de reistijd met ov en fiets ook de reiskosten weer. Google Maps combineert lopen, fiets, openbaar vervoer en auto maar toont geen reiskosten.
  • Maak alternatieven inzichtelijk. Toon combinaties van openbaar vervoer met P+R, deelauto’s, e-bikes of OV-fietsen. Dat maakt vaker overstappen laagdrempeliger.
  • Organiseer een mobiliteitsspreekuur of bied een reisadviesgesprek aan, bijvoorbeeld tijdens het inwerken van nieuwe medewerkers.

Een persoonlijk adviesgesprek geeft medewerkers de informatie die ze nodig hebben om hun reisgedrag te veranderen. Soms is één gesprek al genoeg om iemand uit de auto en in de trein te krijgen.

Tip 4: Laat collega’s elkaar overtuigen

Alleen feiten overtuigen zelden, persoonlijke verhalen wel. Collega’s die al met trein of bus reizen, zijn je beste ambassadeurs. Als zij vertellen wat het hen oplevert – zoals minder stress, meer beweging, productieve reistijd, tijd voor jezelf onderweg– werkt dat beter dan een algemeen artikel plaatsen op intranet.

Zo bereik je medewerkers:

  • Maak korte filmpjes waarin collega’s vertellen hoe zij het ov ervaren (video’s worden veel beter bekeken dan tekst).
  • Interview ov-reizigers voor je nieuwsbrief of intranet en laat ze hun tips en ervaringen delen. Dit kan ook tijdens het wekelijkse teamoverleg.
  • Voor een aantal medewerkers kan reizen met het ov onbekend en ingewikkeld voelen. Welk perron moet ik hebben? Moet ik overstappen? Wat als ik te laat ben? Door een keer samen te reizen, bijvoorbeeld naar een teamuitje, verlaag je die drempel.

Persoonlijke verhalen verlagen de drempel en maken nieuwsgierig. Wie hoort dat een collega ontspannen met de trein reist, denkt misschien: dat wil ik ook eens proberen.

Tip 5: Maak van reistijd werktijd

Reizen met het openbaar vervoer hoeft geen ‘verloren’ tijd te zijn. Naast voordelen zoals minder stress (voor wie autorijden stressvol vindt), meer beweging (lopend of fietsend naar trein of bus) en tijd voor jezelf onderweg (zonder steeds op de weg te hoeven letten), is een ander mogelijk voordeel dat je onderweg in het ov kunt werken. Dit geldt met name voor het afleggen van langere afstanden met de trein.

Zo maak je treinreizen nog aantrekkelijker:

  • Stimuleer werken in de trein: sta eersteklasreizen toe bij langere ritten, zodat medewerkers rustig en comfortabel kunnen werken onderweg.
  • Zorg dat reistijd ook als werktijd geschreven kan worden als een medewerker onderweg werkt.

Uit onderzoek van Shuttel blijkt dat medewerkers die in de trein werken vaker ontspannen reizen, productiever zijn en hun werkweek efficiënter indelen. Reistijd voelt dan niet meer als wachten, maar als een waardevol onderdeel van de werkdag.

Tip 6: Val op met iets onverwachts

Een bericht op intranet over de ov-mogelijkheden? Dat mist vaak zijn doel. Zeker bij mensen die nooit met trein of bus reizen, valt dit niet op; “deze informatie is niet voor mij bestemd”. Als je gedrag wil veranderen, moet je eerst de aandacht pakken. Dat doe je met iets opvallends. Denk aan:

  • Een lunchsessie waarin collega’s hun beste ov-tips delen.
  • Een klein cadeautje voor wie een week de auto laat staan en met het ov komt. Bijvoorbeeld een gratis ritje met de STAR stoomtrein.
  • Een bon voor een gratis koffie-to-go voor onderweg in de trein of bus.

Zo zet je het onderwerp luchtig en positief op de kaart.

Klaar om ook groener en vitaler op weg te gaan?

Wil je groener reizen met het openbaar vervoer binnen jouw organisatie stimuleren en zorgen dat je medewerkers vaker de trein of bus pakken? Drenthe reist Duurzaam helpt je op weg met kosteloos advies en praktische ondersteuning:

  • Met een postcodescan krijg je inzicht in jullie huidige reisgedrag.
  • De tool MobilityAnalyst laat je zien voor hoeveel medewerkers het ov een goed alternatief is.
  • Samen bekijken we welke ov-maatregelen het beste bij jouw organisatie passen en hoe je die kunt invoeren.

Neem contact op via [email protected] en ontdek hoe je vandaag al stappen kunt zetten.