Bezoekerscentrum zondag 30 oktober 2022 gesloten

Het bezoekerscentrum Dwingelderveld is zondag a.s. gesloten. Een bijeenkomst over de wolf die geprogrammeerd stond voor zondag is ook geannuleerd. Uit berichten op social media blijkt dat een groep mensen de bijeenkomst wil aangrijpen om te demonstreren tegen de wolf. De toon van de berichten over de demonstratie ervaren vrijwilligers en medewerkers van Natuurmonumenten als intimiderend en bedreigend en heeft de vereniging doen besluiten de deuren zondag gesloten te houden.

Zondag a.s. zou filmer Cees van Kempen in het bezoekerscentrum een lezing geven over de wolf met aansluitend gelegenheid tot het stellen van vragen. Natuurmonumenten ziet het als haar taak om Nederlanders te informeren over de Nederlandse natuur.

Veiligheid eerst

Wij zijn over aangekondigde demonstraties en de berichten op social media in contact met het bevoegde gezag: de veiligheidsregio, gemeentebestuurders en provincie. Wij vinden het belangrijk dat medewerkers, vrijwilligers en bezoekers zich prettig en veilig voelen in het bezoekerscentrum. Door de berichtgeving over acties op zondag is dat veiligheidsgevoel weggenomen. Daarom wordt de bijeenkomst met Cees van Kempen geannuleerd en het bezoekerscentrum gesloten.

Natuurmonumenten informeert Nederlanders over de wolf

Om Nederlanders te informeren over de Nederlandse natuur organiseert de vereniging excursies over een scala aan natuuronderwerpen: paddenstoelen, reeën, sporen zoeken en wandelingen met de boswachter. Sinds de wolf terug is in Nederland krijgen we ook hier veel vragen over: van natuurliefhebbers met vragen over de wolf zelf, maar ook vragen van bezorgde mensen over de aanwezigheid van de wolf. Daarom zijn er sinds augustus ook informatieve excursies over de wolf in het Dwingelderveld. Ook op andere plekken waar de wolf voorkomt, zoals de Veluwe, bieden wij deze excursie al veel langer aan. Om ook op een ander niveau bij te dragen aan beantwoording van vragen over de wolf, werkte Natuurmonumenten ook mee aan de totstandkoming van de bioscoopfilm Wolf. We vinden het bijzonder teleurstellend dat de discussie over de wolf nu zodanig gepolariseerd wordt dat we ons genoodzaakt voelen om de vertoning van de film Wolf en de aansluitende informatieve bijeenkomst hierover te annuleren.

Dialoog en samenwerking

Natuurmonumenten kijkt niet weg van de dilemma’s die bij de terugkeer van de wolf ontstaan. Natuurmonumenten werkt voor het natuurbeheer intensief samen met boeren en heeft ook zelf herders met schaapskuddes in dienst. In verschillende natuurgebieden zorgen runderen en paarden voor begrazing. We zijn continue in gesprek met boeren, jagers, burgers, recreatieondernemers en bestuurders over onze natuur, het beheer, gezamenlijke kansen, maar ook problemen.

De komst van de wolf is ook voor ons wennen en we leren – soms met vallen en opstaan - steeds beter hoe we onze dieren kunnen beschermen tegen de wolf. De vraag hoe we weer kunnen leren samenleven met de wolf in Nederland is ook een belangrijk onderdeel van de excursies, alle vragen daarover zijn welkom. Door de opgelopen emoties en het gepolariseerde debat, en met oog op de veiligheid en het veiligheidsgevoel van onze medewerkers en vrijwilligers is dit goede gesprek op zondag aanstaande helaas niet mogelijk.