Circulair innoveren en ondernemen in de spotlight tijdens Festival Route Circulair

Donderdag 29 september stond de Oude Busremise in Emmen in het teken van circulair innoveren en ondernemen. Op uitnodiging van de provincie Drenthe en Greenwise Campus hebben ruim 400 ondernemers, beleidsmakers, geïnteresseerden én studenten met elkaar gesproken over circulariteit, ondernemers hebben concrete handvaten te gekregen en samen is gekeken naar een circulaire toekomst.

Gedeputeerde Henk Brink: “We staan op dit moment voor grote maatschappelijke uitdagingen en ondernemers hebben het niet makkelijk. Deze uitdagingen bieden tegelijkertijd ook grote kansen voor ons bedrijfsleven. Onder andere in het anders gebruiken van grondstoffen en het hergebruiken en recyclen van producten. Dit kunnen we niet alleen, dit moeten we samen doen.”

Tijdens Festival Route Circulair hebben ondernemers, overheden, onderwijsinstellingen en Ik Ben Drents Ondernemer, Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie, Energiefonds Drenthe en Noord-Nederland Verdient Circulair laten zien wat zij kunnen betekenen voor het Drentse mkb. Diverse ondernemers zijn met enthousiasme op zoek naar biologische grondstoffen, mogelijkheden om te hergebruiken en recyclen. D]it gaat lang niet altijd vanzelf en wat is dan de kunst van het leren van fouten? Ondernemers van Brink Industrial, Bywyd, Circulair Aanjager en Cement Coaching hebben hun circulaire blunders verteld, zodat de aanwezigen niet in dezelfde valkuilen hoeven te stappen.

Er gaan ook veel circulaire dingen goed in Drenthe. Dat was duidelijk te zien op dit festival waar ondernemers hun innovaties en circulaire showcases toonden. Dat deden bijvoorbeeld VEPA, de meest duurzame kantoor- en projectmeubelenfabrikant en Senbis, onderzoeker en ontwikkelaar van bioplastics. Saab Youngtimers en Cement presenteerden hun unieke concept: circulaire auto’s op bio-ethanol. Het is slechts een kleine selectie van de populaire showcases die te zien waren op het Festival Route Circulair.

Uitwisseling tussen generaties

Er wordt geregeld gezegd en geschreven: de jeugd heeft de toekomst. Dit werd tijdens Festival Route Circulair nogmaals onderstreept. Studenten van het Terra College en het Drenthe College hebben kennis gemaakt met innovaties van verschillende agrarische en technische bedrijven uit de regio. Tevens waren er goede gesprekken tussen de studenten en ondernemers over hun visie op de circulaire toekomst. Hierover had ook meteorologe Helga van Leur een inspirerend verhaal.

Festival Route Circulair is een initiatief van de provincie Drenthe en wordt georganiseerd in samenwerking met Greenwise Campus. Partners van het festival zijn: NHL Stenden Hogeschool, Ik Ben Drents Ondernemer, Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie, Energiefonds Drenthe, gemeente Emmen en Noord-Nederland Verdient Circulair. De organisatie is in handen van Wauw Effect en Linda Meijer.