Predicaat Koninklijk voor de Apollo Group uit Coevorden


Eén van de oudste familiebedrijven van Nederland, de Apollo Group uit Coevorden, is op vrijdag 11 februari door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander onderscheiden met het predicaat Koninklijk. CEO Claudia van den Pol heeft de oorkonde in ontvangst genomen uit handen van Jetta Klijnsma, commissaris van de Koning in de provincie Drenthe.

Het is dit jaar 175 jaar geleden dat Gijsbert van der Pol zijn eigen smederij oprichtte, in 1847 te Nijkerk. Kleinzoon Aart, de 3e generatie Van den Pol, transformeerde de smederij naar een bedrijf dat machines ging ontwikkelen. In de loop der decennia groeide het bedrijf volop en betrok het een fabriek in Coevorden, waar het zich is gaan toeleggen op het maken van transportbanden voor de internationale markt.

Internationale groei

Het bedrijf is de afgelopen decennia blijven groeien en heeft een internationale expansie richting Azië doorgemaakt. Het bedrijf dat heeft nu meer dan 200 mensen in dienst, met vestingen in Coevorden, Thailand, China, India en de Verenigde Staten. Bedrijven als Coca-Cola, de New York Times en Unilever behoren tot de klanten van de Apollo Group. Ook auto-onderdelen van Tesla worden vervoerd via de transportbanden van het Coevordense bedrijf.

Een groot van deel van de succesvolle internationale expansie is toe te schrijven aan een jonge vrouw die al op haar 29e aan het roer staat van dit bedrijf, Claudia van den Pol. Zij behoort tot de zesde generatie binnen dit familiebedrijf. Zij laat zich voorstaan op haar vrouwelijk leiderschap, waarbij zij zakelijk succes koppelt aan het hoog houden van maatschappelijke waarden, zowel binnen het bedrijf als daarbuiten.

Over het predicaat

Het Predicaat Koninklijk symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning tegenover de ontvanger. Een grote onderneming, vereniging, instelling of stichting kan dit predicaat aanvragen als het minimaal honderd jaar bestaat. De bestuurders van het bedrijf moeten van onbesproken gedrag zijn, net als de onderneming zelf. Bedrijven die het predicaat ontvangen mogen de Koninklijke Kroon in hun logo opnemen.