Drenthe doet mee aan Orange the World 2022

Op 25 november 2022 begint de wereldwijde campagne Orange the World met dit jaar als thema preventie. Deze campagne is tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. Bijna één op de vier vrouwen in Nederland heeft te maken (gehad) met een vorm van seksueel misbruik of seksueel geweld. Om hier aandacht voor te vragen worden in Drenthe verschillende acties georganiseerd. De campagne loopt tot 10 december.

Tijdens de actieperiode vragen de betrokken organisaties aandacht voor het thema geweld tegen vrouwen door het voeren van gesprekken, het verlichten van gebouwen en objecten in oranje, het ophangen van posters en/of het hijsen van de Orange the World vlag. Ook is er een gratis vertoning van de documentaire ‘Belaagd’ op 28 november in Assen en op 1 december in Emmen, georganiseerd door Veilig Thuis Drenthe en Centrum Seksueel Geweld Groningen-Drenthe.

De provincie zet zich in voor deze campagne samen met een aantal Drentse gemeenten, Zonta/Soroptimisten Drenthe, SEDNA en GGD/Veilig Thuis Drenthe. Allen zijn #medestander en willen het geweld tegen vrouwen en meisjes helpen bestrijden. Vanuit de Sociale en Inclusie Agenda Drenthe maakt de provincie zich hard voor een Drentse samenleving waarin iedereen zich veilig voelt.

Iedereen kan helpen geweld te voorkomen

In 2022 is het thema van de campagne in Nederland preventie. De nadruk bij de aanpak van geweld ligt vaak op signalering, melding en hulpverlening. Deze zaken zijn belangrijk, net als investeren in het voorkomen van geweld door het bij de wortels aan te pakken. Daar kan iedereen aan bijdragen; individuen, professionals, organisaties, bedrijven en overheden. Belangrijk is vooral om niet alleen vrouwen en meisjes, maar nadrukkelijk ook mannen en jongens te betrekken.

Meer informatie

In Nederland wordt de campagne gecoördineerd door UN Women Nederland, Zonta Nederland en de Unie van Soroptimistclubs in Nederland, Suriname en Curaçao. Meer informatie over de Orange the World campagne is te vinden op www.orangetheworld.nl. Op de website van de provincie Drenthe staat een overzicht van de activiteiten in Drenthe.